XSLaren edukia

Geobotanika

Ikastegia
Zientzia eta Teknologia Fakultatea
Titulazioa
Biologiako Gradua
Ikasturtea
2017/18
Maila
X
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala3248
Mintegia34.5
Ordenagailuko p.46
Landa p.2131.5

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Gaitasun espezifikoak

1- Landare-ekologiari eta landaredi zientziari loturiko hainbat kontzeptu teoriko erabiltzeko gai izatea: landare-dibertsitatea, segida ekologikoa, lehia, asaldatzeak, produktibitatea, landare-elkartea, habitata, landaredi-seriea, landaredi naturala, sintaxona, etab.

2- Klimak landare eta landare-komunitatetan duen eragina eta honen arabera munduan zeharreko hainbat klima motek landaredian duten islada interpretatzeko eta eztabaidatzeko gaitasuna

3- Landareen banaketa geografikoari loturiko zenbait kontzeptu azaltzeko eta hainbat lurralde eta eremutan bizi diren landare eta landare-komunitateak bereizteko gai izatea.

4- Lurbiran aurkitu ditzekegun hainbat bioma eta Euskal Herriko landare-komunitateak interpretatzeko gai izatea,

5- Landarediari buruzko hainbat ikerketetan erabiltzen diren metodologiatan trebatzea: laginketa, datu-sarrera, datuen analisia.

6- Naturaren kudeaketan beharrezkoak diren hainbat informazio-iturri erabiltzen ikastea (informazio-sistemak, datu-baseak, habitat eta espezie zerrenda gorriak, etab.)





Zeharkako gaitasunak

1. Kontsultatutako bibliografian lortutako informazioaren azterketarako eta sintesirako ahalmena

2. Talde-lanaren garapenean era aktiboan laguntzea eta parte hartzea

3. Mintegi-eztabaidetan ekimenekin eta arrazoibideekin hitz egitea

4. Txosten zientifiko-teknikoen lantzea eta idaztea

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

EGITARAU TEORIKOA



I. Orokortasunak

1- Sarrera, kontzeptua eta aitzindari historikoak



II. Landare-komunitateen azterketa

2- Landare-komunitatea. Fitosoziologia: landare-komunitateen azterketarako metodologia. Landare-asoziazioa.

3- Landare-dibertsitatea.

4- Landarediaren laginketa. Inbentarioak eta laginketa partzelak.

5- Datuen analisia. Landarediaren datu-baseak.

6- Landarediaren dinamismoa. Segida. Klimaxa eta landaredi potentziala.

7- Landaredi-seriea. Fitosoziologia integratua edo dinamiko-katenala. Landaredi-konplexuak, geoseriea.



III - Fitoklimatologia

8- Klima-elementuak: Beroa: erradiazioa, tenperatura. Haizea. Ura: euria, ihintza, lainoa, elurra, hezetasun atmosferikoa, ebapotranspirazioa.

9- Faktore klimatikoak: Latitudea. Altitudea. Kontinentaltasuna. Efektu lokalak.

10- Indize eta parametro fitoklimatikoak, diagrama onbrotermikoak.

11- Tipologia fitoklimatikoa: unitate klimatiko handiak; onbrotipo eta termotipoak.







IV. Fitogeografia

12- Fitogeografia. Endemismoa: kontzeptua eta motak. Elementu floristikoa.

13- Sistematika fitogeografikoa (korionomia). Lurreko erreinu eta eskualde fitogeografikoak.

14- Europako probintzia fitogeografikoak. Euskal Herriko eta inguruko eremutako sektore eta azpisektoreak.





V. Lurreko landarediaren deskribapen orokorra

15- Lurreko landarediaren sailkapen fisionomiko-estrukturala.

16- Pluviilignosa, laurilignosa, hiemilignosa.

17- Durilignosa, aestilignosa eta aciculilignosa.

18- Tundra, herbosak, desertak..



VI. Euskal Herriko eta inguruko eremutako landarediaren deskribapena



Basoak eta heurei loturiko zuhaiskazko formazioak



19. Hostogalkorren baso eurosiberiar eta mediterraneoak: Querco-Fagetea klasea.

20. Baso eta basobera esklerofilo mediterraneoak: Quercetea ilicis klasea.

21. Baso eta sastrakadi borealak eta oroepelak Europako goi-mendi epeletan: Vaccinio-Piceetea klasea.

22. Lurralde mediterraneo eta submediterraneotako goi-mendi eta eremu kontinentaletako baso eta sastrakadi klimazikoak, gimnospermatan aberatsak: Junipero sabinae-Pinetea sylvestris klasea.

23. Lurzoru hidromorfoetara loturiko urbazterreko baso eta zuhaiskadiak (haltzadi, zurzuridi, zumardi, lizardi eta zume-formazioak): Salici-Populetea nigrae klasea. Zingiretako eta ibai zingiratsuetako basoak: Alnetea glutinosae klasea. Urbazterreko milazka eta heriotzorri formazio mediterraneoak: Nerio-Tamaricetea klasea.

24. Zuhaiskazko baso-ertz arantzatsuak: Rhamno-Prunetea klasea. Isasti eta goi-txilardi silizikola mendebalde-iberiarrak: Cytisetea scopario-striati klasea.



Sastrakadi serialak.



25. Lurralde euritsuetako sastrakadi eta larre lehor basofiloak: Festuco hystricis-Ononidetea striatae klasea. Otalur azidofilo atlantiko europarrak eta mediterraneo mendebalde-ioptimberiarrak: Calluno-Ulicetea klasea.

26. Sastrakadi (erromero, salbia, ezkai eta abarren formazio) basofilo mediterraneoak: Rosmarinetea officinalis klasea. Estrepadi eta izpiliku formazio azidofilo mediterraneoak: Cisto-Lavanduletea klasea.



Larre eta belardiak



27. Lurzoru fresko edo hezetako larre, ihitza eta belardiak: Molinio-Arrhenatheretea klasea

28. Larre meso-xerofitiko basofiloak: Festuco-Brometea klasea. Larre onbrofilo-kionofilo azidofiloak : Nardetea strictae klasea.



29. Landaredi nitrofiloa.



30. Labar, legarreta eta abarretako landaredia.



31. Kostaldeko eta gatzategietako landaredia



32. Itsasbazterreko dunetako landaredia.



33. Zohikaztegietako landaredia.



34. Ur gezetako landaredi urtarra.





EGITARAU PRAKTIKOA



a- Landa-praktikak: hiru mendi-irteera.

Mendi-irteera hauetan gure inguruko landare-komunitateak in situ ezagutzeko aukera izango dugu, baita hainbat laginketa saio egiteko ere.



1. Haran kantauriarrak eta itsasaldea: Oriñon eta Guriezo

2. Trantsizioko bailarak: Araba erdialdea

3. Araba hegoaldea eta Errioxa



b- Ordenagailu praktikak: 2 orduko 2 saio.



Landaredi datuen bilaketa eta esportazaioa datu-baseetatik; taulen kudeaketa; datuen prestaketa eta analisia. Emaitzen interpretazioa. Hau dena adibide bezela ikerketa-kasu bat erabiliz .





c- Mintegiak



Ikasleek banaka edo binaka (ikasle kopuruaren arabera) landaredi-zientziekin erlazionaturiko gai baten sintesi bat prestatuko dute, eta bere ikaskideei eta irakasleari gai hori azaldu, eta entzuleen galderei erantzun eta eztabaidatu.

MetodologiaToggle Navigation

Eskola magistralak

Mendi-irteerak

Ordenagailu-praktikak

Mintegiak eta eztabaidak

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Behinbetiko azken ebaluaketarako ondoko ariketen emaitzak hartuko dira kontutan, bai ohiko deialdian eta baita ezohikoan ere:



a- Azken azterketa %60

b- Irteeretako txostenak %15

c- Ordenagailu-praktikako txostenak %10

d- Mintegia %15



Azken azterketa galdera laburrez osatutako proba idatzia da.

Irteeretako txostenak mendi-irteeretan bildutako informazioaren sintesia dira. Mendian irakasleak azaldutakoa modu antolatuan idatzi behar da txostenean, behar izanez gero eskola teorikoetan emandako informazioarekin osatuta.

Ordenagailu-praktiketako txostena: lan zientifiko baten eredua jarraituz, praktika hauetan ikasitakoa kasu praktiko batetan erabiliko da.

Mintegia: binakako ikasle taldeek landaredi-zientziarekin zerikusirik duen gai bati buruzko informazioa bildu eta sintetizatuko dute, eta beren ikaskideen aurrean 10-15 minututako aurkezpena egin.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Landare-espezieak identifikatzeko gakoak, mapak.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Alcaraz, F. 1995. Manual de teoría y práctica de la Geobotánica. Univ. Murcía.

Archibold, O.W. 1995. Ecology of world vegetation. Chapman & Hall.

Biurrun, I. & Berastegi, A. 1996. Euskal Herriko fitogeografia. Ekaia 5: 25-43.

Braun-Blanquet, J. 1979. Fitosociología. Bases para el estudio de las comunidades vegetales. Ed. Blume.

Costa, M. 2004. Biogeografía. In: Izco, J. (ed.): Botánica: 795-852. 2ª Ed. Mac-Graw Hill-Interamericana. Madrid.

Fernández-González, F. 2004. Bioclimatología. In: Izco, J. (ed.): Botánica: 715-794. 2ª Ed. Mac-Graw Hill-Interamericana. Madrid.

Gurevitch, J., Scheiner, S.M. & Fox, G.A. 2002. The ecology of plants. Sinauer.

Grime, J.P. 2001. Plant strategies, vegetation processes and ecosystem properties. Wiley. 2nd ed.

BROWN, J.H. y LOMOLINO, M.V. 1998. Biogeography. Sinauer. Massachusetts

Janssen, J. et al. 2016. European Red List of Habitats Part 2. Terrestrial and freshwater habitats. European Union.

Loidi, J., Biurrun, I. & Herrera, M. 1997. La vegetación del centro-septentrional de España. Itinera Geobot. 9: 161-618.

Loidi, J., Biurrun, I., Campos, J.A., García-Mijangos, I. & Herrera, M. 2011. La vegetación de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Leyenda del mapa de series de vegetación a escala 1:50.000. Ed. Universidad del País Vasco

Mucina, L. et al. 2016. Vegetation of Europe: Hierarchical floristic classification system of vascular plant, bryophyte, lichen, and algal communities. Applied Vegetation Science 19: 3-264.

Peralta, J., Biurrun, I., García-Mijangos, I., Remón, J.L., Olano, J.M., Lorda, M., Loidi, J. & Campos, J.A. 2013. Manual de Hábitats de Navarra. Gobierno de Navarra.

Rivas-Martínez, S. 2011. Mapa de series, geoseries y geopermaseries de vegetación de España. Parte II. Itinera Geobotanica 18(1): 5-424.

Walter, H. 1977. Zonas de vegetación y clima. Ed. Omega. Barcelona.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Burrows, C.J. 1990. Processes of vegetation change. Chapman & Hall. London.
Font, X., Pérez-García, N., Biurrun, I., Fernández-González, F. & Lence, C.2012.The Iberian and Macaronesian Vegetation Information System (SIVIM, www.sivim.info), five years of online vegetation’s data publishing. Plant Sociology 49(2): 89-95.
Géhu, J.-M. 2006. Dictionnaire de sociologie et synécologie végétales. Cramer. Berlin-Stuttgart.
Kent, M. & Koker, P. 1992. Vegetation description and analysis, a practical approach. John Wiley & sons.
Loidi, J. & Báscones, J.C. 1995. Mapa de series de vegetación de Navarra (memoria y mapa). Gobierno de Navarra.
Loidi, J., M. Herrera, I. Salcedo, A. Galarza & J.C. Iturrondobeitia. 2005. Bizkaiko basoak. Instituto de Estudios Territoriales de Bizkaia. Diputación Foral de Bizkaia. 383 pp.
MCARTHUR, R.H y WILSON, E.O. 1967. The theory of Island biogeography. MPB 1.
Princeton.
MYERS, N. et al. 2000. Biodiversity hotspots for conservation priorities. Nature, 403
(6772): 853-858
Peinado, M., L. Monje & J.M. Martínez Parras. 2008. El paisaje vegetal de Castilla-La Mancha. Ed. Cuarto Centenario.
Terradas, J. 2001. Ecología de la vegetación. De la ecofisiología de las plantas a la dinámica de las comunidades y paisajes. Ed. Omega. Barcelona.

Aldizkariak

Itinera Geobotanica
Guineana
Journal of Vegetation Science
Applied Vegetation Science
Phytocoenologia

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • GARCIA MIJANGOS, ITZIAR
  • GOROSTIAGA GARAY, JOSE MARIA
  • SALCEDO LARRALDE, MARIA ISABEL

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-27

09:30-10:30

16-30

09:30-10:30

22-26

09:30-10:30

01 Mintegia-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
28-30

09:30-10:30

01 Ordenagailuko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
25-25

15:00-17:00

15:00-17:00

01 Landa p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
28-28

08:30-11:30

12:00-20:00

29-29

08:30-11:30

12:00-20:00

08:30-11:30

12:00-20:00

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-27

09:30-10:30

16-30

09:30-10:30

22-26

09:30-10:30

31 Mintegia-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
28-30

09:30-10:30

31 Ordenagailuko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
23-23

15:00-17:00

15:00-17:00

31 Landa p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
28-28

08:30-11:30

12:00-20:00

29-29

08:30-11:30

12:00-20:00

08:30-11:30

12:00-20:00