Hitzaldia

Hitzaldia: Ezagutu nola eragiten dioten mikroplastikoek planetari

• Ekitaldia

Noiz eta non

2024/03/06

Kokapena

Zientzia eta Teknologia Fakultatea
Sarriena. -48940- Leioa-Erandio (Bizkaia)

Deskribapena

1.3 gela

Hizlariak: Idoia Fuertes (Surfrider), Aketza Sánchez (Goazen Up), Manu Soto (UPV/EHU)

Ba al zenekien ur edalontzi bakoitzean plastikozko 25 partikula hartzen ditugula? Mikroplastikoak ia ikusezinak dira tamainagatik. Eta denok parte hartzen dugu kutsadura ikusezin honetan.

Urtero milioi bat tona mikroplastiko isurtzen dira ingurumenera. Ingurunera isurtzeak kalte larriak eragiten dizkio itsasoko bizitzari eta lurreko animaliak mehatxatzen ditu. Koloreagatik eta tamainagatik, janariek nahasten dituzte eta, behin irentsita, animaliaren urdailean harrapatuta geratzen dira. Kutsadura-mota hori arazo masiboa da, Europa osoan ohikoa. Surfrider Europak urteak daramatza kutsadura hori salatzen.

Surfing for Science proiektu aitzindaria da munduan, eta kostaldean mikroplastikoek eragindako kutsadura ebaluatu nahi du paddle surf eginez lagin zientifikoak biltzen dituzten herritarren laguntzarekin. Azken helburua bikoitza da: batetik, mikroplastikoen ugaritasuna eta ezaugarriak zehaztu nahi dira, konponbideak aurkitzeko, eta, bestetik, gizartearen kultura zientifikoa areagotu nahi da plastikoen bidezko kutsadurari dagokionez.

Proiektua itsasertzetik hurbilen dagoen itsas eremuko plastikoek eragindako kutsaduraren garrantziari buruzko datuak eskuratzeko beharretik sortu da. Ikerketa ozeanografikoko itsasontziek ezin dute eremu hori erabili, sakonera txikia dutelako eta bainulariak daudelako. Gure ustez, hain zuzen ere, inguru horretan daude plastiko gehien, plastiko-iturrien eta azken helmugaren arteko trantsizioa bertan gertatzen baita; kontinentearen eta ozeanoen artekoa, alegia.

Mikroplastikoak 5 mm-tik beherako plastikozko item gisa definitzen dira. Objektu handiagoak degradatzetik etor daitezke, hala nola ontziak edo poltsak, edo zuzenean ingurumenera aska daitezke zuntz, pellet edo zotz moduan. Organismoek irensten badituzte, hainbat ondorio izan ditzakete: itotzea, buxatzea, hazkunde-tasak murriztea eta ez-anizioak eragindako heriotza, asetasun-sentsazioak eragindakoa. Itsatsitako konposatu kimikoak askatzeak ere alterazio hormonalak eragin ditzake.

Solasaldiaren ostean, erakusketa bat bisitatu ahal izango da.