XSLaren edukia

Onddoen eta Algen Dibertsitatea

Ikastegia
Zientzia eta Teknologia Fakultatea
Titulazioa
Biologiako Gradua
Ikasturtea
2021/22
Maila
X
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Mintegia46
Laborategiko p.1218
Landa p.46

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Gaitasun espezifikoak



1. Euskal Herriko makromizetoak eta makroalgak indentifikatzea eta sailkatzea.

2. Euskal Herriko onddoen eta algen dibertsitatea ezagutzea eta aztertzea.

3. Bizidun hauen egitura begetatiboak eta ugal ezaugarriak antzematea.

4. Dibertsitate ikasketetan oinarrizkoak diren tresneriak ezagutzea eta erabiltzea.

5. Bereiztea eta ulertzea onddoek eta algek dituzten funtzioak ekosistema lehortarretan eta itsastarretan hurrenez hurren.

6. Ekosistemen egoera ekologikoa eta estres-faktore nagusiak ebaluatzea. Bioindikatzaileen bilaketa. Ekosistemen kontserbazio eta kudeaketarako proposamenak garatzea.





Zeharkako gaitasunak



1. Kontsultatutako bibliografian lortutako informazioaren azterketarako eta sintesirako ahalmena

2. Talde-lanaren garapenean era aktiboan laguntzea eta parte hartzea

3. Mintegi-eztabaidetan ekimenekin eta arrazoibideekin hitz egitea

4. Txosten zientifiko-teknikoen lantzea eta idaztea



Irakaskuntza emaitzak

Irakasgaia amaitu ondoren ikaslea gai da:



1. Euskal Herriko makromizetoen eta makroalgen espezie garrantzitsuenak identifikatzen.

2. Makromizetoen eta makroalgen berezko ugaltze-egiturak zein begetatiboak antzematen, bereizten eta interpretatzen.

3. Bizidun hauen identifikaziorako beharrezkoak diren tresneriak zuzentasunez erabiltzen (mikroskopioa, gakoak, herbarioa, datu-baseak).

4. Makromizetoen eta makroalgen herbarioko materiala manipulatzen.

5. Makromizetoen eta makroalgen talde funtzional desberdinak bereizten.

6. Bizidun hauetan oinarriturik ekosistema baten kontserbazio-egoera balioztzen.

7. Antolatutako jarduera eta eztabaida saioeten aktiboki parte hartzen.





Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

I. atala - Onddoen Dibertsitea



1. Onddoaren kontzeptua. Morfologia. Onddoen elikadura. Garapena baldintzatzen duten eragileak.

2. Bizi-estrategiak: Saprofitismoa, Parasitismoa, Mikorrizazioa eta Likenizazioa. Bizi-estrategiek ekosistema derberdinetan duten garrantzia. Gaur egungo onddoen Sistematika.

3. Basidiomycota filuma. Berezko ezaugartiak. Pucciniomycotina (herdoil-onddoak) eta Ustilaginomycotina (ikatz-onddoak) subfilumak. Ezaugarri bereizgarriak eta talde bien garrantzi ekologikoa eta ekonomikoa. Genero esanguratsuenak.

4. Agaricomycotina subfiluma (= Hymenomycetes klasea). Berezko ezaugarriak. Tremellomycetes klasea (onddo gelatinakarak). Ezaugarri bereizgarriak eta inguruko onddo gelatinakara garrantzitsuenak.

5. Agaricomycetes klasea (= Homobasidiomycetidae subklasea) (onddo ez gelatinakarak). Ezaugarri bereizgarriak. Ondoko ordenetako eta familietako genero esanguratsuenak: Russulales (Russulaceae, Stereaceae), Boletales (Boletaceae, Sclerodermataceae), Agaricales (Agaricaceae, Cortinariaceae, Amanitaceae, Tricholomataceae, Clavariaceae, Lycoperdaceae). Beraien garrantzi ekologikoa eta ekonomikoa.

6. Agaricomycetes klasea (jarraipen). Ondoko ordenetako eta familietako genero esanguratsuenak: Cantharellales (Cantharellaceae, Hydnaceae), Hymenochaetales (Hymenochaetaceae), Thelephorales (Thelephoraceae), Polyporales (Polyporaceae, Corticiaceae s.l.), Gomphales (Ramariaceae, Phallaceae). Beraien garrantzi ekologikoa eta ekonomikoa.

7. - Ascomycota filuma (dibisioa). Ezaugarri bereizgarriak. Pezizomycotina subfiluma (=Ascomycetes klasea). Ondoko klaseetako eta familietako apoteziodun genero esanguratsuenak: Pezizomycetes (Pezizaceae, Pyronemataceae, Tuberaceae, Morchellaceae), Leotiomycetes (Helotiaceae, Rhytismataceae, Erysiphaceae), Lecanoromycetes (Peltigeraceae, Lecanoraceae. Parmeliaceae). Beraien garrantzi ekologikoa eta ekonomikoa.

8. Ascomycota filuma (jarraipen). Ondoko klaseetako eta familietako periteziodun genero esanguratsuenak: Sordariomycetes (Hypocreaceae, Clavicipitaceae, Ophiostomataceae, Xylariaceae). Beraien garrantzi ekologikoa eta ekonomikoa.

9. Ascomycota filuma (jarraipen). Ondoko klaseko eta familiako kleistoteziodun genero esanguratsuenak: Eurotiomycetes (Elaphomycetaceae). Beraien garrantzi ekologikoa eta ekonomikoa.

10. Mikozenosien azterketa. Onddo bioindikatzaileak. Espezie mehatxatuak.





II. atala - Algen dibertsitatea



11. Algaren kontzeptua. Zelularen antolaketa. Eredu morfologikoak. Egungo sistematika.

12. Rhodophyta filuma (Alga gorriak): Ezaugarri morfologikoak eta biologikoak. Bangiophyceae klasearen ezaugarri bereizgarriak. Ordena eta genero garrantzitsuen azterketa.

13. Rhodophyta filuma (jarraipen): Florideophyceae klasearen ezaugarri bereizgarriak. Ondoko ordenetako genero esanguratsuen karakterizazioa: Acrochaetiales, Nemaliales, Geliales, Coralinales, Gigartinales, Rhodymeniales eta Ceramiales. Ekologia, garrantzia eta filogenia

14. Heterokontophyta filuma: Phaeophyceae klasea (Alga marrooiak): Ezaugarri morfologikoak eta biologikoak. Ondoko ordenetako genero esanguratsuen karakterizaioa: Ectocarpales, Sphacelariales, Dictyotales, Scytosiphonales.

15. Phaeophyceae klasea (jarraipen): Ondoko ordenetako genero esanguratsuen karakterizaioa: Cutleriales, Desmarestiales, Laminariales, Fucales. Ekologia, garrantzia eta filogenia

16. Chlorophyta filuma (Alga berdeak): Ezaugarri morfologikoak eta biologikoak. Ondoko ordenetako genero esanguratsuen karakterizazioa: Ulotrichales, Ulvales, Cladophorales eta Bryopsidales. Ekologia, garrantzia eta filogenia

17. Itsasertzeko ekosistema: Bentosa arrokatsua. Komunitate bentikoak baldintzatzen duten eragile abiotikoak eta biotikoak. Euskal Herriko itsasertzeko ezaugarri biogeografikoak. Komunitate garrantzitsuenak.







LABORATEGIKO PRAKTIKAK



1. Inguruko basidiomikoto esanguratsuen behaketa eta identifikazioa I.

2. Inguruko basidiomikoto esanguratsuen behaketa eta identifikazioa II.

3. Hariztiko makromizeto garrantzitsuen in situzko behaketa

4. Inguruko askomikoto esanguratsuen behaketa eta identifikazioa.

5. Kantauriko marearteko makroalga garrantzitsuen in situzko behaketa

6. Inguruko errodofizeo esanguratsuen behaketa eta identifikazioa.

7. Inguruko feofizeo eta klorofizeo esanguratsuen behaketa eta identifikazioa.

8. Inguruko makromizetoen gainbegirada.



MetodologiaToggle Navigation

Lan-metodologia



Erabiliko den lan-metodologia zabalena eskola teorikoak izango dira, non aho-azalpenak edo eskola magistralak nagusi diren.

Atal praktikorako laborategiko eta landa praktikak antolatuta daude.

Mintegi-eztabaidak.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Ohiko deialdia:

Atal teorikoa. Erantzun laburreko proba objetiboak dituen azterketa idatzia. Azken notaren portzentajea %58a da. Atal praktikoa.Praktikak laborategian eta landan egingo dira. Atal honen ebaluazioak hiru osagai ditu: irudien interpretazioa(ugal egiturak zein morfologikoak), visu-a edo espezieen identifikazioa eta herbarioa. Azkerketa praktikoak azken notaren %32ko portzentajea du eta azterketa praktikoaren atal bakoitzaren portzentajea %16, %11, eta %5a dira hurrenez hurren. Baina batezbestekoa egiteko atal bakoitzak hamarren gaineko minimoki 3 izan behar du. Zeharkako gaitasunak landuko dira kurtsoan zehar eta ebaluatuko dira egingo diren ekintzetan eta parte hartzeetan. Atal honen portzentajea azken notan %10a da.



Irakasgai honen azken azterketa teorikoaren balorea %40a baino handiagoa denez, proba teorikora ez aurkeztuz gero azken kalifikazioa <> izango da. (Ebaluaziorako Arautegiko 12.2. artikulua).



Ikasleek eskubidea dute ebaluazio jarraituko (mistoa) sistemari uko egiteko eta azken ebaluazioaren bidez ebaluatuak izateko. Eskubide hori baliatzeko, ikasleak etengabeko ebaluazioari uko egiten diola jasotzen duen idatzi bat aurkeztu beharko dio irakasgaiaren ardura duen irakasleari eta, horretarako, bederatzi asteko epea izango du eskolak hasten denetik kontatzen hasita. Azken ebaluazioan eskuratu beharreko gaitasunak azterketa teorikoaren (%60) eta praktikoaren (%40) bidez ebaluatuko dira.



Irakasgaiko ebaluazio probetan ikasleek debekatuta izango dute liburuak, oharrak edo apunteak erabiltzea, bai eta tresna edo gailu telefoniko, elektroniko, informatiko edo bestelakoak erabiltzea ere. Jokabide makur eta iruzurrezkoren bat gertatzekotan, UPV/EHUko ebaluazio probetan eta lan akademikoetan jokabide makur eta iruzurrezkoak eragozteari eta etika akademikoari buruzko protokoloan zehazten dena aplikatuko da.



Nolanahi ere ebaluazio- eta uko egite-irizpideak mugatuko dira indarrean dagoen Graduko titulazio ofizialetako ikasleen ebaluaziorako arautegiari (Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkaria 50.zk., 2017ko martxoaren 13a.



Azkenik, osasun baldintzak irakasgaian matrikulatutako ikaslego osoaren edo ikasle batzuen ebaluazioa arestian deskribatutako baldintzetan egitea ahalbideratuko ez balu, Errektoreordetzak emandako, eta indarrean dauden, ebaluazioaren jarraibideak beteko dira.





BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Alexopoulos C, Mims CW. 1985. Introducción a la micología. Ed. Omega.

Alexopoulos CJ, Mims CW, Blackwell M. 1996. Introductory Mycology. (4 ed) Ed.Wiley.

Bold HC, Wynne MJ. 1985. Introduction to algae. Prentice Hall.

Carlile MJ, Watkinson SC, Gooday GW. 2001. The Fungi. Academic Press (2 ed.).

Deacon JW. 2000. Modern Mycology 3 ed. Blackwell Science Publications

Graham LE, Wilcox LW. 2000. Algae. Prentice Hall. Upper Saddle River.

Hoek C van den, Mann DG, Jahns HM. 1995. Algae. An introduction to phycology. Cambridge University Press.

Hudson JW. 1986. Fungal Biology. Edward Arnold ed.

Kendrick B. 2000. The Fifth Kingdom. 3ed. Focus Publishing.

Kirk PM, Cannon PF, David JC, Stalpers JA (eds). 2001. Dictionary of the Fungi. 9 ed. CABI Publishing

Lee RE. 1980. Phycology. Cambridge University Press.

Moore D, Robson GD, Trinci APJ. 2011. 21st Century Guidebook to Fungi. Cambridge University Press

South GR, Whittick A. 1987. Introduction to Phycology . Blacwell Scientific Publications, Oxford, England.



Praktiketarako



Afonso-Carrillo J, Sansón M. 2009. Algas, hongos y fanerógamas marinas de las Islas Canarias. Clave analítica. Servicio de Publicaciones Universidad de la Laguna, 254 pp.

Albizu JL, Teres JL. 2009. Urola Kosta bailarako perretxikoak. Arkamurka Natur Elkartea

Bárbara I, Cremades J. 1993. Guía de las Algas del litoral gallego. Casa de las Ciencias, Ayuntamiento de la Coruña, 190 pp.

Bon M. 1988. Guía de campo de los hongos de Europa. Omega. Barcelona.

Cortecuisse R, Duhem B. 2005. Guía de los hongos de la Península Ibérica, Europa y Norte de África. Ed. Omega.

Llamas B, Terrón A. 2003. Atlas fotográfico de los Hongos de la Península ibérica. Celarayn ed.

Llera EM, Alvarez J. 2007. Algas Marinas de Asturias. Consejería de Medio Ambiente, Ordenación del Territorio e Infraestructuras (Gobierno del Principado de Asturias) y Obra Social "la Caixa", 2, Oviedo, 277pp.(https://www.asturias.es/medioambiente/.../Algas%20marinas%20de%20Asturias.pdf)

Gehiago sakontzeko bibliografia

Arora DK (ed. ser.). Handbok of Applied Mycology. vol. 1: Soil and Plants, vol. 3: Foods and Feeds, vol. 4: Fungal. Biotechnology, vol.6: Mycotoxins in Ecological Systems.
Carroll GC, Wicklow DT. 1992. The Fungal Community (2 ed.). Mycology Series/9.
Webster J. 1980. Introduction to Fungi (2 ed). Cambridge University Press.
Rodriguez C, Ballesteros E, Boisset F, Afonso-Carrillo J. 2013. Guía de las macroalgas y fanerógamas marinas del mediterráneo occidental. Ed. Omega

Aldizkariak

http://authors.elsevier.com/
http://www.nature.com/cgitaf/DynaPage.taf?file=/nature/journal/v388/n6642/index.html
http://www.zientzia.net/elhuyar.asp [Elhuyar aldizkaia]
https://www.recursoscientificos.fecyt.es/

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • GARCIA MIJANGOS, ITZIAR
  • GOROSTIAGA GARAY, JOSE MARIA
  • SALCEDO LARRALDE, MARIA ISABEL

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-8

08:30-09:30

1-12

08:30-09:30

1-14

08:30-09:30

10-11

08:30-09:30

13-14

08:30-09:30

14-15

08:30-09:30

01 Mintegia-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
9-15

08:30-09:30

13-13

08:30-09:30

15-15

08:30-09:30

01 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
5-5

17:00-19:00

5-7

15:00-17:00

9-9

15:00-17:00

17:00-19:00

13-13

17:00-19:00

01 Laborategiko p.-2 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
5-5

15:00-17:00

5-7

17:00-19:00

9-9

17:00-19:00

15:00-17:00

13-13

15:00-17:00

01 Landa p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
7-7

15:00-19:00

8-8

08:30-11:30

12:00-14:00