XSLaren edukia
Giza Eboluzioa
- Ikastegia
- Zientzia eta Teknologia Fakultatea
- Titulazioa
- Biologiako Gradua
- Ikasturtea
- 2017/18
- Maila
- X
- Kreditu kopurua
- 6
- Hizkuntzak
- Gaztelania
- Euskara
IrakaskuntzaToggle Navigation
Irakaskuntza mota | Ikasgelako eskola-orduak | Ikaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak |
---|---|---|
Magistrala | 35 | 52.5 |
Gelako p. | 10 | 15 |
Laborategiko p. | 7 | 10.5 |
Landa p. | 8 | 12 |
Irakaskuntza-gidaToggle Navigation
HelburuakToggle Navigation
Gaitasun espezifikoak:
1. Primateen erregistro fosilaren inguruko informazioa ordenatu, eskematizatu eta memorizatu aztertu, taxon honen eboluzioa ulertzeko.
2. Hominidoen erregistro fosilaren inguruko informazioa ordenatu, eskematizatu eta modu kritikoan aztertu, espezieen arteko erlazio filogenetikoak ulertzeko.
3. Komunikabideetan eta zientzi dibulgazio aldizkarietan agertzen den Gizakiaren Eboluzioari buruzko informazio zientifikoa modu kritikoan aztertu, eta edukinak ikasgelan eztabaidatu.
4. Primateen morfologia eta jokabideen aldakortasuna analisatu eta ulertu, taxoi desberdinak identifikatzeko eta hominidoen jokabidearen inguruko ondorioak lantzeko.
Irakasgai-zerrendaToggle Navigation
PROGRAMA TEORIKOA
I. GIZAKION KOKAPENA NATURAN: PRIMATEEN JATORRIA ETA EBOLUZIOA
1.- Gaur egungo primateen sailkapena eta biodibertsitatea
Primates ordenaren ezaugarri bereizleak. Primateen sailkapena: Strpsirhini/Haplorhini, Biogeografia eta talde barneko aldakortasuna.
2.- Hasierako primateen erregistro fosila: Paleozenoa eta Eozenoa
Primateen lehenengo erradiazioa. Plesiadapiformeak edo primate arkaikoak. Taxonomia eta kokapen filogenetikoa. Adapiformeak eta Omomiformeak. Ezaugarriak, banapena eta ondorio filogenetikoak.
3.- Simiformeen eboluzioa.
Fayum-go primateen taxonomia. Afrikako Oligozenko zenbait aztarnen morfologia eta ezaugarriak. Mundu Berriko primateen erregistro fosila eta jatorria.
4.- Miozenoko hominoideoen aldakortasuna
Hominoidea superfamiliaren eboluzioa. Aztarna fosilak eta datu biomolekularrak. Miozenoko hominoideoen fosilak eta euren esanahi morfofuntzionala giza eboluzioaren berreraiketa filogenetikorako.
5.- Homininoen jatorria
Plio-pleistozenoko homininoak. Homo generoaren jatorria. Gizaki anatomikoki modernoen jatorria. Gizaki modernoen aldakortasun genetikoa.
6.- Primateen Genomika Konparatua: gizaki egiten gaituena
Giza genoma eta primateen genoma. Aldakortasun genomikoa eta primateen historia ebolutiboa. Espezie barneko aldakortasun genomikoa. Primateen genomen garrantzi biomedikoa: espezie barneko desberdintasunak gaixotasunen eragile diren aldakietan. Gizaki modernoaren jatorriaren berreraiketa garai genomikoan.
II. GAUR EGUNGO PRIMATEEN EKOLOGIA, BIODIBERTSITATEA ETA JOKABIDEA
7.- Primateen ekologia eta kontserbazioa
Gaur egungo primateen dieta. Gorputz tamaina eta dieta. Hortzapena eta liseri aparatuaren moldapenak. Primateen bizi jarduerak: eguneko eta urtaroetako zikloak. Lurraldetasuna. Harraparitza. Primateen kontserbazioa.
8.- Estaltze sistemak primateetan.
Ugalketa estrategien eboluzioa. Emeen ugalketa estrategiak. Gizartekoitasuna: dominantzia, hierarkiak eta gizarte egiturak. Hautespen sexuala eta arren ugalketa sexualak. Ugalketa sexuala eta jokabidea.
9.- Gizarte jokabidearen eboluzioa
Gizarte elkarrekite motak. Jokabide altruista primateetan. Ahaideen arteko jokabide selektiboak: elikagaien banapena, ¿grooming¿ eta aliantzak. Elkarrekiko altruismoa.
10.- Primateen inteligentzia
Inteligentziaren definizioa. Inteligentziaren eboluzioa primateetan: azalpenerako hipotesiak. Inteligentzia primate ez-humanoetan.
III. GIZA ADAPTABILITATEA: IRAGANA, GAUR EGUNA ETA ETORKIZUNA
11.- Adaptazio motak: fisiologikoa, genetikoa eta kulturala
Giza ekosistema eta bere eragileak. Moldakortasunaren kontzeptua eta mailak: kulturala, morfofisiologikoa eta genetikoa. Ingurumen naturalarekiko moldapenaren erantzunak: altitudea eta tenperatura. Pigmentazioaren aldakortasuna eguzkitiko erradiazioarekiko babespen gisa.
12.- Elikaduraren ekologia
Dieta eta giza eboluzioa. Modernizazioa eta gizentasuna: sindrome metabolikoak. Elikadura eta aldakortasun genetikoa: laktosa eta glutenarekiko intolerantzia.
13.- Giza haziera eta garapena
Giza hazieraren eboluzioa. Hazieran eragiten duten faktore anbiental eta genetikoak. Aldaketa sekularrak giza populazioetan: garaiera eta menarkia.
14.- Zahartzaroaren biologia.
Seneszentzia eta zahartzea. Seneszentziaren oinarri eta mekanismoak. Zahartzearen adierazleak. Aldaketa fisiologikoak, osteologikoak eta antropometrikoak. Giza biziraupenaren ezaugarriak.
15.- Giza osasuna eta gaixotasunaren eboluzioa
Osasun eta gaixotasunaren kontzeptua. Bere eragina historian zehar eta giza ekosistema desberdinetan. Gaixotasun kutsakorrak eta bere eragina populazioen eboluzioan. Endemia tropikalak: paludismoa eta tripanosomiasiak. Paleopatologia. XX1. Mendeko gaixotasun ¿berriak¿.
PRAKTIKAK
1) Primate bizidunen taxonomia eta aldakortasuna eta Etogramren ikasketa.
2) Primate bizidun eta fosilen moldeen oidentifikazioa
3) Elikadura-egoeraren ebaluzioa (gorputz-osera).
4) Atapuerca-ko aztarnategia eta Giza Eboluzioaren Museora (Burgos) irteera.
MetodologiaToggle Navigation
Irakasgai honetako eduki teorikoak eta giza leinuaren moldapenei buruzko hipotesi eta teoriene eztabaida klase magistralen bidez irakatsiko da. .
Laborategi eta ikasgelako praktiketan, taldetan lan eginez, ikasleek primate bizidun eta fosilen berezitasunen ikasketa, eta elikaduraren ebolzuioa eta moldapenak praktikoki ikasteko aukera izango dute.
Atapuercako aztarnetgia eta Giza Eboluzioaren Museoa (Burgos) barneratzen dituen irteera didaktikoa egingo da.
Ebaluazio-sistemakToggle Navigation
Ez da azterketa partzialik egingo.
Kalifikazio finalean, jarduera desberdin guztien kalifikazioak kontutan hartuak izan daitezen, azterketa idatzian (garatu beharreko proba idatzia + test galderak) 4/10 atera behar da.
Deialdiari uko egiteko, nahikoa da azterkeetara ez agertzea.
Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation
Ikasleei klase magistralak eraginkortasunez jarraitzeko beharrezkoak zaizkien eskema, laburpen eta irudiak emango zaizkie.
Praktiken helburu, eginbeharrak eta argitasunak azaltzen dituen praktiketarako protokoloa eskainiko zaie ikasleei. Praktika aurretik protokoloa irakurtzea beharrezkoa da.
Informazio guzti hau eGelan izango dute ikasleek.
BibliografiaToggle Navigation
Oinarrizko bibliografia
Kontsulta-liburuak:
BOYD R, SILK JB (2004). Cómo evolucionaron los humanos. Ariel Ciencia, Barcelona.
FLEAGLE JG (1999). Primate adaptation and evolution. Second Edition. Academic Press, San Diego.
LEWIN R (1998). Principles of human evolution: a core textbook. Blackwell Science, Oxford.
RELETHFORD JH (2011). Giza espeziea. Antropologia biologikoaren hastapenak. Euskal Herriko Unibertsitatea.
ROWE N (1996). The pictorial guide to the living primates. Pogonias, East Hampton, N.Y.
STRINGER C, ANDREWS P (2005). La evolución humana. Akal, Thames &Hudson, Londres.
WALKER PL, HAGEN EH (2000). Human evolution (CD): a multimedia guide to the fossil record. University of California, California.
Liburu interesgarriak:
ARSUAGA JL (1999). El collar del Neandertal: en busca de los primeros pensadores. Temas de Hoy; Madrid.
ARSUAGA JL (2002). Los aborígenes. La alimentación en la evolución humana. RBA; Barcelona.
ARSUAGA JL, MARTÍNEZ I (1998). La especie elegida: la larga marcha de la evolución humana. Temas de Hoy; Madrid.
ELDREDGE N, TATTERSALL I (1986). Los mitos de la evolución humana. Fondo de Cultura Económica, México.
GOULD SJ (1983). Desde Darwin. Reflexiones sobre historia natural. Ed. Blume, Madrid
GOULD SJ (1995). Eboluzioari buruzko gogoetak (Panda hartzaren erpurua). Gaiak, Donostia.
LEAKEY R (1996). Gizateriaren eraketa. Gaiak, Donostia.
LEAKEY R, LEWIN R (1992). Origins reconsidered : in search of what makes us human. Doubleday, New York.
STRINGER C, MCKIE R (1996). African Exodus. Jonathan Cape, London.
Gehiago sakontzeko bibliografia
S. Jones, R. Martin, D. Pilbeam (Ed) (1992).
The Cambridge Encyclopedia of Human Evolution.
Cambridge University Press
Cameron N (2002).
Human Growth and Development.
Academia Press.
JK McKee, FE Poirier, WS McGraw (2005).
Understanding Human Evolution.
Prentice Hall
Crews DE (2003).
Human Senescence: evolutionary and cultural perspectives.
Cambridge University Press, Cambridge.
Hohmann G, Robbins M, Boesch C (eds.) (2006).
Feeding ecology in Apes and other Primates. Ecological, Physiological and Behavioural aspects.
Cambridge University Press, Cambridge.
Lerner RM (1984/2009 the digitally printed version).
On the nature of Human plasticity.
Cambridge University Press, Cambridge.
Stinson S, Bogin B, Huss-Ashmore R, O’Rourke D (eds.) (2000).
Human Biology: an evolutionary and biocultural perspective.
Wiley-Liss, Inc., New York.
Robert L. & Fulop T. (eds.) (2014).
Aging: Facts and Theories.
Karger, Basel (Switzerland),.
Hermanussen M. (ed.) (2013).
Auxology (Studying Human Growth and Development).
Schweizerbart Science publishers, Germany.
Aldizkariak
American Journal of Human Biology
American Journal of Physical Anthropology
Annals of Human Biology
Evolutionary Anthropology
Human Biology
Internacional Journal of Primatology
Journal of Human Evolution
5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation
- IZAGIRRE ARRIBALZAGA, NESKUTS
- PEÑA GARCIA, JOSE ANGEL
- REBATO OCHOA, ESTHER MATILDE
TaldeakToggle Navigation
01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
16-20 | 08:30-09:30 | ||||
16-30 | 08:30-09:30 | 08:30-09:30 |
Irakasleak
01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
21-30 | 08:30-09:30 |
Irakasleak
01 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
20-20 | 15:00-17:00 | ||||
23-23 | 15:00-17:00 | ||||
27-27 | 15:00-18:00 |
Irakasleak
01 Laborategiko p.-2 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
20-20 | 15:00-17:00 | ||||
23-23 | 15:00-17:00 | ||||
27-27 | 15:00-18:00 |
Irakasleak
01 Landa p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
27-27 | 08:30-11:30 14:00-19:00 |
Irakasleak
31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
16-20 | 08:30-09:30 | ||||
16-30 | 08:30-09:30 | 08:30-09:30 |
Irakasleak
31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
21-30 | 08:30-09:30 |
Irakasleak
31 Laborategiko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
22-22 | 15:00-17:00 | ||||
24-24 | 15:00-17:00 | ||||
26-26 | 15:00-18:00 |
Irakasleak
31 Laborategiko p.-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
23-23 | 15:00-17:00 | ||||
24-24 | 15:00-17:00 | ||||
27-27 | 15:00-18:00 |
Irakasleak
31 Landa p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
27-27 | 08:30-11:30 14:00-19:00 |
Irakasleak
31 Landa p.-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
27-27 | 08:30-11:30 14:00-19:00 |