XSLaren edukia

Bigarren Hizkuntza III: Euskara25340

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Filologiako Gradua
Ikasturtea
2022/23
Maila
3
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Euskara
Kodea
25340

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Gelako p.2030

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Ikasgai honetan ikaslea Fonetika jakintza-arloaren oinarriez jabetzen da, eta era berean, euskararen funts fonetikoak zeintzuk diren ikasten du. Modu horretan ikaslea ahoskeraren esparru fisikoan lan linguistikoa egiteko gai izan dadin prestatzen da (batik bat analisi fonologikorako). Horretarako pentsamoldeak, kontzeptuak eta horiei dagozkien adierazpideak menperatu beharko dira.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Gaitasunak:

Euskararen oinarriak modulua:

M 01 Euskararen gramatika-sistema ezagutzea eta deskribatzea

M 02 Euskararen erabilera, erregistro eta aldera nagusiak ezagutzea.

M 05 Espezialitateko testuak irakurtzetik abiatuta argumentatzea.



Ondoko irakaskuntza emaitzekin bideratuko da aipatutako gaitasunen jabe izatea.

M 01 Euskararen gramatika-sistema ezagutzea eta deskribatzea

- IE1:Euskarazko hotsak eta hots bilkurak nola sortzen, ahoskatzen eta hautematen diren deskribatzen artikulatorioki eta akustikoki.

- IE2: Hotsen transkripzio fonetikoa egiten.

- IE3: Programa akustikoak erabiltzen

- IE4: Landa lana egiten

M 02 Euskararen erabilera, erregistro eta aldera nagusiak ezagutzea.

- IE5: Euskararen aldaera diatopikoak eta diastratikoak identifikatzen eta deskribatzen

M 05 Espezialitateko testuak irakurtzetik abiatuta argumentatzea.

- IE6:Espezialitateko hautatutako testuen irakurketa kritikotik euskarazko ahoskeraren lan linguistikoa egiten

Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1. Sarrera. Fonetikara hurbilketa.

2. Ahotsa. Alderdi artikulatorioa.

3. Ahotsa. Alderdi akustikoa.

4. Entzumena.

5. Hotsen sailkapena. Euskara, euskararen barietateak.

6. Hizketaren alderdi prosodikoa

7. Tresnabidezko azterketara hurbilketa.

MetodologiaToggle Navigation

Ikasgai honetan alderdi teorikoa eta praktikoa landuko dira, zenbaitetan saio berdinean baina beste zenbaitetan alderdi praktikoa lantzeko saio bereziak egingo dira. Eskola mota magistrala erabiliko da alderdi teorikoa emateko, beti ere alderdi praktikoa garatzeko ariketekin batera eta tartekatuta.

Kasuan oinarritutako metodologia ere erabiliko da ikasgaiaren zati bat lantzeko eta talde lan bidez garatuko da ikasturtean zehar.

Ikasleen parte-hartzea baloratuko da, hala nola klaseko ariketak egitean edo klaseko eztabaidetan. Honek guztiak amaierako notetan kalifikazio hobea lortzeko balio dezake (gainditzeko zalantzak daudenean, edota kalifikazio batetik hobeago bat lortzeko zalantzak daudenean, esaterako).

Ikasleek eGela plataformaren bidez lortu ahal izango dute irakaslearen informazioa. Ikasleek bide horretatik eskuratu ahal izango du klaserako materiala, hala nola beharrezko diren testuak, irakurgaiak, programak eta bestelakoak. eGela plataformaren bidez emango dira, era berean, oharrak, berriak, aldaketak eta bestelakoak ere.

Gai nagusienetako ariketak Euskal Fonetika eta Fonologia lantzeko ariketak liburuan aurki daitezke.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Garatu beharreko proba idatzia (%): 50
    • alde lanak (arazoen ebazpenak, proiektuen diseinuak) (%): 50

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ebaluazioa etengabekoa izango da eta ikastaroan zehar ondoko frogak egin eta gainditu beharko dira:

-Talde lana

-Idatzizko froga

Talde lana ikastaroan zehar garatu behar da, epe jakinetarako lan konkretuak zehaztuko direlarik.

Idatzizko froga urtarrilean egingo da.

Aldaketaren bat balego, eskolan adieraziko da eta eGelaren bidez ere jakinaraziko da.

Ikasleren batek etengabeko ebaluazioari uko egin nahi badio, irakasleari dagokion idazkia aurkeztu behar dio lehenengo bederatzi astetan.

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ezohiko deialdian ondoko frogak gainditu beharko dira:

Talde lana

Idatzizko froga

Aldaketaren bat balego, eskolan adieraziko da eta eGelaren bidez ere jakinaraziko da.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Ashby, Patricia. 2011. Understanding Phonetics. London: Hodder Education.
Jauregi, Oroitz & Oñederra, Miren Lourdes. 2015. Euskal Fonetika-Fonologiaren Ikasketarako Gaiak. UPV/EHU.
Krajewska, Dorota & Jauregi, Oroitz. 2021, Fonetika akustikoa: Praat erabiltzeko eskuliburua. UPV/EHU.
Oñederra, Miren Lourdes. 2004. Fonetika Fonologia Hitzez Hitz. Bilbao: UPV/EHU.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Oinarrizko bibliografia

Oñederra, Miren Lourdes. 2004. Fonetika Fonologia Hitzez Hitz. Bilbao: UPV-EHU.



Ingelesez:

Clark, John and Colin Yallop. 1990. An Introduction to Phonetics and Phonology. Oxford & Cambridge. (Ma): Basil Blackwell. 2, 3, 6, 7 (8, 9) kapituluak eta 1. Eranskina.



Gaztelera:

Gil Fernández, Juana. 1988. Los Sonidos del Lenguaje. Madrid: Síntesis.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Hedatzeko bibliografia
Ball, Martin J. / Joan Rahilly. 1999. Phonetics. The Science of Speech. Arnold.
Bonet, Eulàlia/Maria-Rosa Lloret/Joan Mascaró. 1997. Manual de Transcripció Fonètica.
Catford, J. C. 1988 .A Practical Introductuion to Phonetics. Oxford University Press.
Denes, Peter / Elliot N. Pinson. 1993. The Speech Chain. The Physics and Biology of Spoken Language. New York: Freeman & Co.
Fry, D.B. 1982. The Physics of Speech. Cambridge University Press.
Gil Fernández, Juana. 1988. Los Sonidos del Lenguaje. Madrid: Síntesis.
I.P.A. 1999. Handbook of the International Phonetic Association. Cambridge University Press.
Kent, Ray D. / Charles Read. 1992 (1996). The Acoustic Analysis of Speech. San Diego/London: Singular.
Ladefoged, P. 1975. A Course in Phonetics. New York: Harcourt Brace Jovanovich, Inc.
Ladefoged, P. [1962] 1974. Elements of Acoustic Phonetics. 10 Chicago: University of Chicago Press.
Ladefoged, Peter. 2001. Vowels and Consonants. An Introduction to the Sounds of Language. Malden, MA / Oxford, UK: Blackwell.
Lodge, Ken. 2009. A Critical Introduction to Phonetics. London/New York: Continuum.
Minifie, Fred. D. / Thomas J. Nixon / Frederick Williams. 1973. Normal Aspects of Speech, Hearing and Language. New Jersey: Prentice-Hall.
Roach, Peter. 1992. Introducing Phonetics. London: Penguin.

Aldizkariak

Journal of the International Phonetic Association

Web helbideak

http://phonetics.ucla.edu/index/sounds.html
http://www.langsci.ucl.ac.uk/ipa
http://www.praat.org.

Hainbat fonetika laborategitako helbideak

TaldeakToggle Navigation

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-2

09:00-11:00 (1)

1-15

09:00-11:00 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.12 - LETREN FAKULTATEA (1)
  • AULA 0.12 - LETREN FAKULTATEA (2)

31 Laborategiko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
3-15

09:00-11:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • LABORATORIO 1.43 - LETREN FAKULTATEA (1)

31 Laborategiko p.-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
3-15

13:00-15:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA INFORMÁTICA. 1.49 - LETREN FAKULTATEA (1)