Itziar Laka

Itziar Laka

Hizkuntzalaritza eta Euskal Ikasketak saileko katedraduna, eta Gogo Elebiduna ikerketa taldearen zuzendaria. 1990ean doktoratua Massachusetts Institute of Technology-n Negation in Syntax: On the Nature of Functional Categories and Projections, izeneko tesiarekin (Garland-ek 1994ean argitaratua); 1990-1995 artean, New Yorkeko University of Rochester-en irakasle. Viena, Utrecht, Napoles eta Río de Janeiroko unibertsitateetan izan da irakasle gonbidatua, eta ikertzaile gonbidatua  Netherlands Institute for Advanced Study in Humanities (NIAS), eta Instituto Universitario Ortega y Gasset-en, beste batzuen artean. Jakiunde Euskal Herriko Zientzia, Arte eta Letren Akademiako kidea da, eta Euskaltzain urgazlea. Interneten eskuragarri den A Brief Grammar of Euskara, the Basque Language (1996) gramatikaren egilea. Bere ikerketak hizkuntzalaritza teorikoa eta psiko/neurolinguistikako metodo esperimentalak uztartzen ditu, hizkuntzaren irudikapen eta prozesamendu neurala argitzeko, batik bat sintaxia eta elebitasunaren inguruan.

Web orria

Laster egingo den biltzarrari buruzko informazio gehiago.
 

Elena Castroviejo

Elena Castroviejo

Elena Castroviejo Hizkuntzalaritzan doktoratu zen Universitat de Barcelonan (2007), harridura-perpausei buruzko tesi batekin. Doktorego-ondoko ikertzaile gisa aritu zen Goethe-Universität Frankfurt am Main, University of Chicago (Kataluniako Generalitatearen Beatriu de Pinós beka batekin) eta ILLA-CSICen (Ramón y Cajal kontratu batekin). 2015ean Euskal Herriko Unibertsitatera iritsi zen Ikerbasque Research Fellowship bati esker, eta Hizkuntzalaritza Teorikorako Taldean (HiTT) sartu zen. 2020az geroztik, Hizkuntzalaritza eta Euskal Ikasketak saileko ikertzaile doktore iraunkorra da. Bere ikerketa lerroak semantika formala eta pragmatika esperimentala dira; zehazki, esanahi motak, gradualtasuna eta modifikazioa, eta diskurtso egitura eta informazio egitura ikertu ditu, besteak beste (normalean hizkuntza erromantzeetako datuekin). Halaber, Language in Neurodiversity Lab (Lindy Lab) taldearen sorreran parte hartu du, garapen atipikoa duten pertsonen hizkuntza-gaitasunak eta gaitasun kognitiboak ikertzen dituena.

Web orria

Laster egingo den biltzarrari buruzko informazio gehiago.

Mikel Santesteban

Mikel Santesteban

Ideiatik datuetara: ikerketa linguistikorako metodoen hastapenak

Hizkuntzalaritza gaurkotasun handiko zientzia bat da, eta haren teoriak egiaztatzeko ezinbestekoa da ikerketa-metodo anitz menperatzea eta ongi ulertzea. Hitzaldi honetan, hizkuntzaren azterketa enpirikorako hizkuntzalariek eskuragarri dituzten baliabide metodologiko nagusien inguruko ikuspegi orokorra eskainiko dut. Hainbat gai izango ditugu hizpide: datu-bilketan kontuan hartu beharreko ikuspegi etikoak, bil daitezkeen datu linguistiko mota ezberdinak eta eurak biltzeko erabili daitezkeen hainbat metodo eta teknika esperimentalak, besteak beste. Diseinu esperimental eta datuen analisi egokiak egiteko oinarrizko printzipioak aurkeztuko dira. Oro har, saio honek ikerketa linguistikoaren bide zirraragarrian hasten direnei ikuspegi praktikoak eta motibazioa eskaintzea du helburu.

Ander Egurtzegi eta Iñigo Urrestarazu-Porta

Ander Egurtzegi eta Iñigo Urrestarazu-Porta

Ez utzi biharko gaur konta dezakezuna: Hizkuntzalaritza kuantitatibo, erreproduzigarri eta ireki baterantz
Datu-zientzia eta metodo kuantitatibo modernoak giza zientzietako ikerketara iristeak sakonki aldatu ditu nazioarteko estandarrak eta hizkuntzalaritza bezalako zientzietan ikertzeko behar diren trebetasunak. Hala ere, unibertsitateko curriculumak ez dira oraindik egoera horretara egokitu, eta maiz ez dute datuak tratatzeko edo estatistikarako ikastarorik eskaintzen. Ikertzaile asko ez dira mundu kuantitatiboan sartzen, ez baitakite zer/nolako sakontasuna eskain diezaiokeen bere lanari, eta hala egiten dutenek itsu-itsuan aztertzen dituzte datuak. Horrek eragina du egungo literatura zientifikoaren ulermenean eta ekoizpenaren sinesgarritasunean. Hitzaldi honetan, psikologia kolpatu duen eta hizkuntzalaritzan dagoeneko antzematen den erreplikazio-krisi bat eragin duten arazo analitikoak aurkezten dira. Gehienak balio-p delakoak behar ez bezala erabiltzearen ondorio dira, gero eta lan gehiagotan erabiltzen baitira, askotan ezagutza egokirik gabe. Azkenik, erreplikagarritasun-krisiaren irtenbide batzuk zirriborratzen ditugu.

Marta Martín Gilete

Marta Martín Gilete

Lehenengo argitaratze data: 2025/10/29

Universidad de Extremadura 

Marta Martín Gilete es doctora en Estudios Lingüísticos Ingleses por la Universidad de Extremadura (Cum Laude con Mención Internacional y Premio Extraordinario de Doctorado). Es profesora en el Departamento de Filología Inglesa, donde imparte asignaturas de grado en lengua inglesa y lingüística aplicada en la Facultad de Formación del Profesorado. Sus principales líneas de investigación incluyen la lingüística cognitiva, la lingüística aplicada y el lenguaje figurado. Forma parte del grupo de investigación en Lengua Inglesa y Lingüística Aplicada de la Universidad de Extremadura, que reúne a investigadores especializados en metáfora, adquisición de vocabulario en L2 y análisis del discurso. Ha participado en diversos proyectos de investigación financiados sobre metáfora, vocabulario en L2/L3 y AICLE, en colaboración con colegas locales e internacionales. Sus trabajos han sido publicados en revistas como Review of Cognitive Linguistics y VIAL, así como en capítulos de libro en editoriales como Peter Lang y Tirant lo Blanch. Sus publicaciones en acceso abierto están disponibles aquí.

La lingüística cognitiva en la enseñanza de lenguas extranjeras: Oportunidades y desafíos

Las aplicaciones pedagógicas de la Lingüística Cognitiva (LC) ofrecen un gran potencial para la enseñanza de lenguas extranjeras, en particular en el desarrollo de la competencia metafórica, que amplía el repertorio léxico y fortalece las habilidades expresivas del alumnado. Sin embargo, su impacto en las aulas sigue siendo limitado debido a factores como la ausencia de la metáfora en marcos curriculares clave, las dificultades metodológicas en la investigación aplicada y la escasa formación docente en enfoques inspirados en la LC. En esta plenaria se presentará un estudio longitudinal de cinco meses con estudiantes españoles de secundaria que aprendían inglés como lengua extranjera, donde se integró la concienciación metafórica en una programación de nivel B2. Los hallazgos muestran que la instrucción mediada por metáforas favorece un uso más diverso y orgánico de metáforas en producción oral y escrita, aumenta la confianza del alumnado y profundiza el conocimiento léxico, aunque también plantea retos vinculados a la transferencia contextual y a la precisión lingüística. Estos resultados ponen de relieve tanto las oportunidades como los desafíos de trasladar la LC a la práctica docente y abren vías hacia un enfoque más holístico en la enseñanza de lenguas.