Belén González Gaya

Irudia

Doktoratu-ondoko Ikertzailea

Ingurumen Zientzietan Doktorea
Zientzia eta Teknologia Fakultatea | Plentziako Itsas Estazioa (PiE)

Ingurumen Zientzietako diziplina anitzeko prestakuntzatik nator, uraren kalitatearekin eta uretako ekologiarekin zerikusia duten esperientzia nazionalak eta nazioartekoak barne (Italia, Argentina, Herbehereak, Portugal eta Espainiako, Bartzelonako, Madrilgo, Murtziako eta Euskal Herriko hainbat herri), kimika analitikoaren, mikrobiologiaren eta ekotoxikologiaren eremuekin batera. Nire ikerketak jarauntsitako kutsatzaileen iturri eta ondorioetan jartzen du arreta, baina baita sortzen ari diren kezka-konposatuetan ere (farmaziako eta norberaren zaintzako produktuak, antibiotikoak, industriako eta etxeko produktu kimikoak, etab.). Nire espezializazio-eremuak kutsatzaileen agerpena eta helmuga hartzen ditu, ez ikuspuntu kimikotik bakarrik, baita osasunaren ikuspegitik ere, metaketa biologikoa, transferentzia-modelatua eta basa-biotan, kate trofikoetan eta gizakietan dituen ondorioak kontuan hartuta, eta horien helburua kutsatzaileen kudeaketa hobetzea da. Produktu kimikoak osasunaren ikuspegitik, eskura dauden tresna berrienak eta diziplinartekoak erabiliz.

Wageningengo Unibertsitatean (Herbehereak) nazioarteko masterra egin ondoren eta Itsas Zientzietako doktoretza IDAEA-CSICen (Bartzelona) egin ondoren, orain arte doktoratu ondoko 4 esperientzia izan ditut: 1)IQOGen (Madril) Ingurumen Zaintzari buruz. Espainian Stockholmeko Hitzarmena aplikatzeko plana; 2) IMDEA Agua (Alcalá de Henares), H2020 TAPAS Europako Proiektuaren barruan, Murtziako Unibertsitatean stage bat duena (Murtzia); eta 3) Juan de la Cierva Formación beka bat Plentziako Itsas Estazioan (UPV-EHU), eta aldi horretan ASSEMBLE Plus CIIMARen (Portugal) aldi baterako finantziazioa lortu nuen. 2020ko uztailaz geroztik, EHU/UPV doktoratu ondoko plaza bati (4) esker egiten dut ikerketa erakunde honetan, eta, ondoren, bi kontratu autofinantzatu ditut jarraian, Apuestas Investigación (Aquasomic, MICIN, 2020) proiektu nazionalari eta Jakintzaren Belaunaldiari esker. (HOBE, 2022ko MICIN).

Nire ibilbide zientifikoan, pareka berrikusitako 27 artikulu argitaratu ditut lehen hiruhilekoko aldizkarietan (Nature Geosciences, Nature Communications eta Scientific Reports barne) eta 4 liburu-kapitulu, 900 hitzordu baino gehiagorekin (16 h indizea). 94 lan defendatu ditut (posterra eta ahozko plataformak), eta bi saiotan buru izan naiz nazioarteko sinposioetan, besteak beste, SETACen 9 edizio Europan eta AEBn, Goldschmidt, CICTA, SIBECOL, PRIMO, EMEC eta ASLOn, estatuko eta nazioarteko 20 proiektuetan lortutako emaitzak erakusteko. (hiru IP nagusi gisa). Horietatik, industriak finantzatutako 3 proiekturi gehitu zitzaien. Itsas bidaia ozeanografikoetan landa-kanpaina luzeak egin ditut, zirkunnabigazio bat (Malaspina proiektua, Hespérides) eta espedizio antartiko bat (ExplorantIII, Comandante Charcot) barne. Hainbat aldizkaritan berrikusketak egiten ditut sarritan: Nature Geoscience, Environmental Science and Technology, Environmental Pollution, Science of the Total Environment, Atmospheric Environment eta Trends in Analytical Chemistry, besteak beste. Nazio-mailan, antibiotikoekiko Ingurumen Erresistentziari buruzko Ikerketa Laborategi Bateratukoa naiz, antibiotikoek ingurumenean duten eragina murrizteko, Osasunaren ikuspegitik. Nazioartean, Itsas Ikerketa Biologikoko Azpiegituren Europako Klusterreko kide naiz. Sare horrek 9 herrialdetan aitzindari diren Europako 45 itsas estaziotan sartzeko eta ikerketa aurreratua egiteko aukera ematen du, eta dagoeneko nazioarteko 3 lankidetza izan ditu. SETACen (Ingurumen Toxikologia eta Kimikako Elkartea) Europako Arriskuen Komunikazio Taldeko kidea naiz, eta NORMAN Sarearen barruan PFAS ebaluatzeko zuzendaritza-batzordeko kide (erreferentziako laborategien sarea, ikerketa-zentroak eta sortzen ari diren ingurumen-substantzien jarraipena egiteko lotutako erakundeak).

Zientziaren dibulgazioarekin zerikusia duten 40 esku-hartze baino gehiago parte hartu eta koordinatu ditut; besteak beste, azokak, tailerrak, eskola-mintegiak, tutoretzak, irrati- eta telebista-programak, podcastak, haurrentzako ipuin zientifiko baten egilekidetza barne. Gaur egun, FECYTek finantzatutako Herritarren Zientziako proiektu bat kudeatzen dut bigarren deialdi jarraian.

Azkenik, gaur arte master eta graduko 30 tesi zuzendu ditut, praktika laburrak, eta doktoretza bat kozuzentzen ari naiz. Gainera, Euskal Herriko Unibertsitateko Kimika, Fisika eta Geologia graduetako eta nazioarteko 3 masterretako ikasleei ikastaroak eman eta gainbegiratzen ditut.

Jarduera horiek guztiek 5 sari jaso dituzte, sinposioen aurkezpenen, gonbidapenen eta dibulgazio-sarien artean; MPDI argitaletxearen Separaciones aldizkariaren Viaje saria; Itsas Zientziei buruzko Xiamenen 4. Sinposioan bere ibilbidearen hasieran gonbidatutako ikertzailea; Zientzialari gara, ikuskizun bizia! Dibulgazio-lehiaketa Caixa Forumeko Zientziaren Emakumearen eta Neskatoaren Nazioarteko Egunean, eta Uraren Bekaren Nazioarteko Saria Ingurumen Kimikari buruzko Europako 18. Topaketan.

Gainera, hainbat egiaztagiri lortu ditut: 1) UNIBASQUEk zientzia esperimentalen arloko Ikertzaile Doktoreen figura egiaztatzea (2022ko maiatzaren 17ko ebazpena). 2) UNIBASQUEk zientzia esperimentalen esparruan irakasle elkartuaren figura egiaztatzea (2022ko maiatzaren 17ko ebazpena). Eta 3) R3 ziurtagiri positiboa, ezarritako ikertzaileen 2023ko deialdiko bigarren ebazpenaren arabera (erref.: CR32023-041338).