2016

2016 ARTICULOS EN REVISTAS

Abubakar, A., van de Vijver, F., Alonso-Arbiol, I., He, J., Adams, B., Aldhafri, S., ... & Dimitrova, R. (2016). Measurement invariance of the brief multidimensional student’s life satisfaction scale among adolescents and emerging adults across 23 cultural contexts. Journal of psychoeducational assessment, 34(1), 28-38. doi: 10.1177/0734282915611284  

Abubakar, A., van de Vijver, F. J., Alonso-Arbiol, I., Suryani, A. O., Pandia, W. S., Handani, P., ... & Murugumi, M. (2016).  Assessing sense of school belonging across cultural contexts using the PSSM: measurement and functional invariance. Journal of Psychoeducational Assessment, 34(4), 380-388. doi: 10.1177/0734282915607161 

Amutio, A., & Franco, C. (2016). La práctica de la atención plena para disminuir los niveles de impulsividad y hostilidad y potenciar la relajación y la autoeficacia en alumnos de ESO y Bachillerato. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatría de Enlace. Revista Iberoamericana de Psicosomática. 

 

Aperribai, L., Alonso-Arbiol, I., Balluerka, N., & Claes, L. (2016). Development of a screening instrument to assess premenstrual dysphoric disorder as conceptualized in DSM-5. doi: 10.1016/j.jpsychores.2016.07.003. 

 

Aritzeta, A., Balluerka, N., Gorostiaga, A., Alonso-Arbiol, I., Haranburu, M., & Gartzia, L. (2016). Classroom emotional intelligence and its relationship with school performance. European Journal of Education and Psychology, 9(1), 1-8. doi: 10.1016/j.ejeps.2015.11.001   

 

Balluerka, N., Gorostiaga, A., Alonso-Arbiol, I., & Aritzeta, A. Peer attachment and class emotional intelligence as predictors of adolescents' psychological well-being: A multilevel approach. Journal of adolescence, 53, 1-9. Doi: 10.1016/j.adolescence.2016.08.009.

   

Basabe, N. (2016). Experimento 18 El efecto camaléon. En, A. Rodríguez, J.F. Morales, N. Delgado & V. Betancor (Eds.), 50 Experimentos imprescindibles para entender la Psicología social (pp. 103-106). Madrid: Alianza Ed. 

 

Bilbao, I., Calvete, E., Torres-Gómez, B., Redondo, I., Lbáñez, M., Tello, C., ... & Lanza Castelli, G. (2016). Validación preliminar del Método para la Evaluación de la Mentalización en el Contexto Interpersonal (MEMCI). 10.4321/S0211-57352016000200006.

 

Bilbao, M.A., Torres, J., Ascorra, P., Lopez, V., Páez, D., Oyanedel, J.C. & Vargas, S. (2016). Propiedades Psicometricas de la escala índice de Bienestar Personal (PWI-SC) en adolescentes chilenos. Salud & Sociedad, 7, 168-178. doi: 10.22199/S07187475.2016.0002.00003. 

 

Cardenas, M., Zubieta, E., Páez, D., Arnoso, M. & Espinosa, A. (2016). Determinants of approval of the work of truth commissions in the southern cone: a comparative study. Revista de Psicologia Social/International Journal of Social Psychology, 31(3), 423-462. doi: 10.1080/02134748.2016.1190127. 

Collado, C., López Atxurra, R., & Bobowik, M. (2016). Tareas de responsabilidad social en la escuela y agresión entre iguales [Social responsibility at school and peer aggression]. Revista de Educación, 374, 187-210. doi:10.4438/1988-592X-RE-2016-374-331. 

 

Cruz-Sáez, M. S., Pascual, A., Wlodarczyk, A., Polo-López, R. &  Echeburúa, E. (2016). Insatisfacción corporal y conductas de control del peso en chicas adolescentes con sobrepeso: papel mediador de la ansiedad y la depresión. Nutrición Hospitalaria, 33(4), 935-940. doi: 10.20960/nh.395. 

Da Costa, S., Páez, D., Gondim, S. M. G., Rodriguez, M., Mazzieri, S., Torres, A., Personas Gaudi, Sanchez, F., & Jiménez, P. (2016). Percepción de factores de creatividad aplicada o innovación en organizaciones de España y América Latina. Universitas Psychologica, 15, 4. doi: 10.11144/Javeriana.upsy15-4.piop. 

da Costa, S., Páez, D., Oriol, X., Sánchez, F. & Gondim, S. (2016). Estructura de la escala de regulación emocional (MARS) y su relación con la creatividad y la creatividad emocional: un estudio en trabajadores españoles y latinoamericanos. En J. L. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano y A. Rodríguez (Eds.), Inteligencia Emocional y Bienestar II.  Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones, (pp. 461-54). Zaragoza : Ediciones Universidad San Jorge. 

Espinosa, A, Pacheco, M. Janos, E; Páez, D. (2016) Relaciones entre clima socioemocional y la identidad nacional en estudiantes universitarios de Lima. Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 11(37), 56-65. 

Espinosa, A., Páez, D., Velázquez, T., Cueto, R. M., Seminario, E., Sandoval, S., Reátegui, F., & Jave, I. (2016). Between remembering and forgetting the years of political violence: Psychosocial impact of the Truth and Reconciliation Commission in Peru. Political Psychology, 38(5), 849-866 doi: 10.1111/pops.12364. 

Etxebarria, I., Conejero, S. y Pascual, A. (2016). The subjective experience of guilt: Emotional components and action tendencies. In A. M. Columbus (Ed.), Advances in Psychology Research, (pp. 37-58). Hauppauge, NY: Nova Science Publishers. 

Franco, C., Amutio, A., López-González, L., Oriol, X., & Martínez-Taboada, C. (2016). Effect of a Mindfulness Training Program on the Impulsivity and Aggression Levels of Adolescents with Behavioral Problems in the Classroom. Frontiers in Psychology, 7, 1385-1385. doi : 10.3389/fpsyg.2016.01385. 

García, F., Cova, F. Vázquez, C., Rincón, P. & Páez, D. (2016). Severidad subjetiva del trauma, afrontamiento y crecimiento postraumático: Rol mediador de la rumiación deliberada en personas que perdieron su hogar por un terremoto. Psicothema, 28(1), 59-65. doi: 10.11144/Javeriana.UPSY13-2.stop.  

Goiburu, E. Ubillos, S., Puente, A., & Pizarro, J.P. (2016). Adaptation and validation of the Double Standard Scale in Basque adolescents / Adaptación y validación de la Escala de Doble Estándar en adolescentes vascas-os. Revista de Psicología Social / International Journal of Social Psychology, 31 (2), 382-397.  doi: 10.1080/02134748.2016.1152683. 
 

Hatibovic, F., Wlodarczyk, A., Bobowik, M., Páez, D., & Valencia, J. (2016) Antecedentes y Procesos Explicativos de Bienestar Colectivo en Población Chilena: Identidad, Ideología y Clima Socioemocional. In M.Á. Bilbao, J.C., Oyanedel, & D., Páez (Eds.), La felicidad de los chilenos: estudios sobre bienestar. (vol. 2, pp. 44 – 72). Santiago de Chile: RIL editores. 

 

Hermosilla, D., Amutio, A., da Costa, S., & Páez, D. (2016). El liderazgo transformacional en las organizaciones: variables mediadoras y consecuencias a largo plazo [Transformational leadership in organizations: mediating variables and long-term consequences]. Journal of Work and Organizational Psychology 32(3), 135-143. doi: 10.1016/j.rpto.2016.06.003. 

Joshanloo, M., Bobowik, M., & Basabe, N. (2016). Factor structure of mental well-being: Contributions of exploratory structural equation modeling. Personality and Individual Differences, 102, 107-110.  doi: 10.1016/j.paid.2016.06.060. 

Juang, L., Ittel, A., Hoferichter, F., & Gallarin, M. (2016). Perceived Racial/Ethnic Discrimination and Adjustment among Ethnically Diverse College Students: Family and Peer Support as Protective Factors. Journal of College Student Development, 57(4), 380-394. doi: 10.1353/csd.2016.0048. 

 

López-González., L., Amutio, A. (2016). Programa TREVA: Mindfulness a través de investigación-acción y lessons study. In M.C. Pérez-Fuentes, JJ. Gázquez , M.M. Molero, A. Martos, MM. Simón, y  AB. Barragán (Eds.),  Variables Psicológicas y Educativas para la intervención en el ámbito escolar. Vol II. (pp.309-316). Almería: ASUNIVEP.


 

López-González., L., & Amutio, A. (2016). La competencia en relajación-mindfulness en estudiantes de Educación Secundaria y su influencia en el clima de aula y el rendimiento académico. In M.C. Pérez-Fuentes, JJ. Gázquez , M.M. Molero, A. Martos, MM. Simón, &  AB. Barragán (Eds.), Variables Psicológicas y Educativas para la intervención en el ámbito escolar. Vol II (pp.301-308). Almería: ASUNIVEP.  

López-González, L., Amutio, A., & Oriol, X. (2016). Hábitos relacionados con la relajación y la atención plena (mindfulness) en estudiantes de secundaria: influencia en el clima de aula y el rendimiento académico. Revista de Psicodidáctica/Journal of Psychodidactics, 21(1), 121-138. doi: 10.1387/RevPsicodidact.13866.  

Martínez-Zelaya, G., Martner, G., Páez, D. & Bilbao, M.A. (2016). Desigualdad económica y bienestar: relaciones entre los índices de Gini, Palma, los niveles del bienestar medio de las naciones y los factores explicativos de la relación entre desigualdad y felicidad. En Mendiburo, A., Oyanedel, J.C. &  Páez, D., La felicidad de los chilenos: estudios sobre bienestar (pp. 73–102). Volumen II. Santiago de Chile: RIL Editores. 

Martínez-Zelaya,G., Muratori, M., García, F., Páez, D., & Zubieta, E. (2016) Victimizacion y miedo al delito: relaciones con el bienestar y la percepción de contexto social y el clima emocional. En A. Mendiburo, J. C. Oyanedel &D. Páez [Eds.], La Felicidad de los Chilenos. II. (pp.165-186). Santiago de Chile: RIL. 

Mendiburo, A., Oyanedel, J.C. & Páez, D. (2016). La Felicidad de los chilenos: Estudios sobre Bienestar. Volumen II. Santiago, Chile: USACH/Eds. RIL. ISBN 978-956-01-0298-0. 

Molero, F., Shaver, P. R., Fernandez, I., Alonso‐Arbiol, I., & Recio, P. (2016). Personal Relationships, 23(1), 159-171. doi: 10.1111/pere.12117. 

 

Mondragón, N. I., de Montes Etxaide, L. G., & Garate, J. F. V. (2016). Communication and representation of risk in health crises: the influence of framing and group identity. Revista de Psicología Social, 31(1), 59-74. Doi:  10.1080/02134748.2015.1101313    

 

Moyano, E., Páez, D. & Torres Deik, M. (2016) Propiedades psicométricas del cuestionario para medir estrategias de aumento de la felicidad (HIS) en versión castellana (CEA-EAP). Terapia Psicológica, 34(2), 143-154. doi: 10.4067/S0718-48082016000200006. 

Muela, A., Balluerka , N., Torres-Gómez, B & Gorostiaga, A. (2016). Romantic Attachment of Adolescents Abused in Childhood. International journal of psychology and psychological therapy, 16(3), 63-74. 

Oriol, X., Amutio, A., Mendoza, M., da Costa, S., & Miranda, R. (2016). Emotional creativity as predictor of intrinsic Motivation and academic engagement in university students: the mediating role of positive emotions. Frontiers in Psychology, 7, 1243. doi: 10.3389/fpsyg.(2016).01243. 

Páez, D., Bobowik, M., De Guismé,L.,  Liu, J.H. & Licata, L. (2016). Mémoire collective et représentations sociales de l’Histoire. In Lo Monaco, G., Delouvée,S. & Rateu.P. (Eds.), Les représentations sociales (pp.539-552). Bruxelles: De Boeck. 

Páez, D., Bobowik, M., Liu, J.H. & Basabe, N. (2016). Shared Beliefs about world history and Cultural Context. In C. Stone & L. Bietti (Ed.), Contextualizing Human Memory: an interdisciplinary approach to understanding how individuals and groups remember the past, (pp. 102-123). London: Routledge.  

 

Páez, D., Liu, J. H., Bobowik, M., Basabe, N., & Hanke, K. (2016). Social Representations of history, cultural values, and and willingness to fight in a war: A collective-level analysis in 40 nations. Asian Journal of Social Psychology, 19(4), 347-361. doi: 10.1111/ajsp.12153. 

Páez,D., Puente, A., Martínez-Sanchez, F., Ubillos, S., Filella,G. & Sánchez, F. (2016). Estructura del perfil de competencias emocionales (PEC) y su relación con la salud y el estrés laboral en una muestra española. En J. L. Soler, L. Aparicio, O. Díaz, E. Escolano y A. Rodríguez (Eds.), Inteligencia Emocional y Bienestar II.  Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones, (pp. 676-89). Zaragoza : Ediciones Universidad San Jorge. 

Pascual, A., Conejero, S., & Etxebarria, I. (2016). Coping strategies and emotion regulation in adolescents: adequacy and gender differences. Ansiedad y Estrés, 21(1)1-4. doi:10.1016/j.anyes.2016.04.002. 

Puente, A. (2016). Aspectos procesales, técnicos y aplicados de la entrevista con víctimas de violencia de Género [Procedural, technical and applied aspects with interviews with victims of gender violence]. En O. Fernandez (Ed.), Mujeres en riesgo de exclusión social. (pp.213-226). UK: Mcgraw-Hill.

Puente, A. Ubillos, S., & Echeburúa, E. &, Páez, D. (2016). Factores de riesgo asociados a la violencia sufrida por la mujer en la pareja: una revision de meta-analisis y estudios recientes [Risk factors associated with the violence against women in couples: a review of meta-analysis and recent studies]. Anales de Psicología. 32 (1), 295-306. doi: 10.6018/analesps.32.1.189161. 

Puente, A., Ubillos, S., & Páez, D. (2016). Strategies of Female Sex Workers for Coping with Intimate Partner Violence. International Journal of Psychology, 51, 619. 

 

Puente-Martinez, A., Ubillos, S.,  Garcia-Zabala, M & Páez, D. (2016) “Mouth Wide Shut” Strategies of Female Sex Workers for Coping With Intimate Partner Violence. Journal of Interpersonal Violence,  886260516670180-886260516670180.. doi: 10.1177/0886260516670180. 

Rufi, S, Wlodarczyk, A., Páez, D. & Javaloy, F. (2016) Flow and Emotional Experience In Spirituality, Differences In Interactive and Co-active Collective Rituals. Journal of Humanistic Psychology, 56, (4), 373-393. doi: 10.1177/0022167815571597.  

Sosa, F.M, Delfino, G. I., Bobowik, M., & Zubieta, E. M. (2016). Representaciones sociales de la historia universal: posicionamientos diferenciales en función de la ideología política, religiosidad y nacionalismo en una muestra Argentina [Social representations of universal history: differential positioning as a function of political ideology and nationalism in an Argentinean sample]. Revista Colombiana de Psicología, 25(1), 57–61. Doi:10.15446/rcp.v25n1.45494. 

Vargas, S. Páez, D., Oyanedel JC & Mella, C. (2016). Bienestar en regiones extremas de Chile. Revista Magallania. 44(2), 159-169. doi: 10256/14002. ISSN: 0718-2244. 

Wlodarczyk, A., Basabe, N., Páez, D., Amutio, A., García, F.E., Reyes, C. & Villagrán, L. (2016). Positive effects of communal coping in the aftermath of a collective trauma: The case of the 2010 Chilean earthquake. European Journal of Education and Psychology, 09, 9-19. doi: 10.1016/j.ejeps.2015.08.001. 

Wlodarczyk, A., Basabe, N., Páez, D., Reyes, C., Villagran, L., Madariaga, C., Palacio, J. & Martínez, F. (2016). Communal Coping and Posttraumatic Growth in a context of natural disasters in Spain, Chile and Colombia. Cross-Cultural Research, 50 (4), 325-355. doi: 10.1177/1069397116663857. 

 

Zumeta, L., Basabe, N., Wlodarczyk, A., Bobowik, M., & Páez, D. (2016). Shared flow and positive collective gatherings. Anales de Psicología, 32, 717-727. doi:10.6018/analesps.32.3.261651. 

Zumeta, L.N., Basabe, N., Telletxea, S., Amutio, A., & Bobowic, M. (2016). Flujo compartido en actividades físico-deportivas y bienestar subjetivo. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education 6 (3), 123-138. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01960. 

Zumeta, L., Oriol, X., Telletxea, S., Amutio, A. & Basabe, N. (2016). Collective Efficacy in Sports and Physical Activities: Perceived Emotional Synchrony and Shared Flow. Frontiers in psychology, 6, 1960. doi: 10.3389/fpsyg.2015.01960.