IRENE DE LA CRUZ PAVIA

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Investigadora Postdoctoral
https://irenedelacruzpavia.wordpress.com
Room H414, Integrative Neuroscience and Cognition Centre
CNRS-Université Paris Descartes

45, rue des Saints-Pères, 75006 Paris, Francia
+33(0)1.42.86.21.96

Mi investigación se centra en comprender los mecanismos cognitivos que toman parte en la adquisición de la sintaxis. Actualmente examino el papel que juega la información visual facial en el procesamiento del habla y en particular el rol de los gestos faciales, como ayuda para la prosodia auditiva, en la segmentación del habla y el inicio del desarrollo de la sintaxis.

Junio 2017 –  Investigadora Postdoctoral, Laboratoire Psychologie de la Perception, CNRS-Université Paris Descartes
2014 – 2017  
Investigadora Postdoctoral Marie Curie IOF, Laboratoire Psychologie de la Perception, CNRS-Université Paris Descartes
2014 – 2016  
Investigadora Postdoctoral Marie Curie IOF, Infant Studies Centre, University of British Columbia
2013 – 2014 
Investigadora en un proyecto dirigido por el Dr. Gorka Elordieta, Universidad del País Vasco UPV/EHU
2007 – 2012   
Doctorado Internacional en Lingüística, Universidad del País Vasco UPV/EHU
2004 – 2006  
Licenciada en Lingüística. Universidad Complutense de Madrid UCM
2000 – 2004  
Licenciada en Filología Alemana. Universidad del País Vasco UPV/EHU

PUBLICACIONES

de la Cruz-Pavía, I., Elordieta, G., Villegas, J., & Laka, I. (under revision). Segmental information drives adult bilingual phrase segmentation preference.

de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Vatikiotis-Bateson, E. & Werker, J. F. (under revision). Finding phrases: On the role of co-verbal facial information in learning word order in infancy.

de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Vatikiotis-Bateson, E. & Werker, J. F. (early view Sep 2019). Audio-Visual information signals phrase boundaries across speech styles: A production study of Japanese and English infant- and adult-directed speech. Language Acquisition. DOI: 10.1080/10489223.2019.1659276

de la Cruz-Pavía, I., Werker, J. F., Vatikiotis-Bateson, E. & Gervain, J. (early view Apr 2019). Finding phrases: The interplay of word frequency, phrasal prosody and co-speech visual information in chunking speech by monolingual and bilingual adults. Language and Speech. DOI: 10.1177/0023830919842353

Gervain, J. de la Cruz-Pavía, I., & Gerken, L. (early view Dec 2018). Behavioural and imaging studies of infant artificial grammar learningTopics in Cognitive Science. DOI: 10.1111/tops.12400.

Wojcik, E., de la Cruz-Pavía, I., & Werker, J. F. (2017). Language Acquisition. Oxford Research Encyclopedia of Psychology. Oxford University Press. DOI: 10.1093/acrefore/9780190236557.013.56

de la Cruz-Pavía, I. & Elordieta, G. (2015). Prosodic phrasing of relative clauses with two possible antecedents in Spanish: a comparison of Spanish native speakers and L1Basque bilingual speakersFolia Linguistica 49(1), 185-204. DOI: 10.1515/flin-2015-0006

de la Cruz-Pavía, I.; Elordieta, G.; Sebastián-Gallés, N.; Laka, I. (2015) On the role of frequency-based cues in the segmentation strategies of adult OV/VO bilinguals. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. Volume 18, Issue 2, pp. 225-241. DOI: 10.1080/13670050.2014.904839.

Carreiras, M., Duñabeitia, J.A., Vergara, M., de la Cruz-Pavía, I. & Laka, I. (2010). Subject Relative Clauses are not universally easier to process: Evidence from BasqueCognition, Vol.115, Issue 1 (p. 79-92). DOI: 10.1016/j.cognition.2009.11.012

de la Cruz-Pavía, I. (2010). The influence of prosody in the processing of ambiguous RCs: a study with Spanish monolinguals and Basque-Spanish bilinguals from the Basque CountryInterlingüística, Vol. XX.

Tesis Doctoral (Doctora Internacional) (2012)
Título:Chunking the input: on the role of frequency and prosody in the segmentation strategies of adult bilinguals. [pdf]
Directores: Itziar Laka, Gorka Elordieta
Universidad del País Vasco (UPV/EHU), Vitoria

CHARLAS INVITADAS

Título: Learning abstract structure across modalities in early infancy
The Bilingual Mind research group, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, 27 de junio de 2019.

Título: Processing linguistic structure across modalities and throughout development. Behavioural and imaging studies on phrase segmentation and the detection of abstract structure
IKER (UMR 5478), Bayona, Francia, 13 de febrero de 2018.

Título: Research techniques in experimental linguistics
Universidad de Vigo, Vigo, 7 de noviembre de 2017.

Título: An exploration of the acoustic and facial visual cues to word order across languages and speech styles, and their role in speech segmentation in adult monolinguals and bilinguals
Departamento de Lingüística y Estudios Vascos, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, 13 de junio de 2017.

Título: Chunking the phrase: Acoustic and facial movement cues to word order and their role in speech segmentation in monolinguals and bilinguals     
Language and Cognition Group (LACG), Leiden University, Holanda, 8 de junio de 2017.

DOCENCIA

Abril de 2019 Instructor (3h) en la Formation courte en Spectroscopie Proche Infrarouge (NIRS), The Institut of Neurosciences and Cognition, Université Paris Descartes, París, Francia.

2018 / 2019 Primer senestre Co-responsable UE y docente del curso LC1 (12h): Language Acquisition and Processing, Master Recherche en Sciences Cognitives (Cogmaster), École Normale Superieure, París, Francia.

Mayo de 2018  Docente invitada (20h): Milestones in Early Language Acquisition: Theory & Methods, Master Universitario en Lingüística-Hizkuntzalaritza, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria-Gasteiz, España.

Noviembre de 2017  Docente invitada (3h) en el curso: Language Acquisition and Processing, Master Recherche en Sciences Cognitives (Cogmaster), École Normale Superieure, París, Francia.

Noviembre de 2017 Docente invitada (2h): Linguistics as a science. Introduction to psycho- and neurolinguistics, Universidad de Vigo, Vigo, España.

Noviembre de 2016  Docente invitada (3h) en el curso: Acquisition et traitement du langage, Master Recherche en Sciences Cognitives (Cogmaster), École Normale Superieure, París, Francia.

Febrero de 2013 Docente invitada (1h) en el curso: Advanced Course in Psycholinguistics and Neurolinguistics, Master Universitario en Lingüística-Hizkuntzalaritza, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria-Gasteiz, España.

CONFERENCIAS SELECCIONADAS

de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Vatikiotis-Bateson, E., & Werker, J.F. (2018). Finding phrases: Does co-verbal visual information help adults and infants parse speech? Oral communication presented at: RALFe 2018, Paris, December 6-7.

Gervain, J., de la Cruz-Pavía, I., & Berent, I. (2018). The detection of repetition-based regularities from visual input at 6 months of age. Poster presented in: fNIRS 2018, Tokyo, October 3-5.

Gervain, J., & de la Cruz-Pavía, I. (2018). Learning repetition-based regularities at 6 months. Oral communication presented by de la Cruz-Pavía in: 2018 International Conference on Infant Studies ICIS, Philadelphia, June 30-July 3.

de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., McAuliffe, M., Vatikiotis-Bateson, E., & Werker, J.F. (2016). Acoustic correlates to word order in Infant- and Adult Directed Speech: A cross-linguistic study. Poster presented at: 5th Joint Meeting of the Acoustical Society of America and Acoustical Society of Japan (ASA/ASJ), Hawaii, November 28-December 2.

de la Cruz-Pavía, Irene, McAuliffe, Michael, Werker, Janet F., Gervain, Judit, & Vatikiotis-Bateson, Eric (2015). Visual Cues to Phrase Segmentation and the Acquisition of Word Order. Poster presented at: FAAVSP – The 1st Joint Conference on Facial Analysis, Animation and Auditory-Visual Speech Processing, Vienna, September 11-13.

de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Sebastián-Gallés, N., Elordieta, G., & Laka, I. (2012). Bilingual segmentation: effect of context language in Basque-Spanish bilinguals. Poster presented at: Architectures and Mechanism for Language Processing (AMLaP), Riva del Garda, September 6-8.

de la Cruz Pavía, I. & Elordieta, G. (2009). The prosody of ambiguous relative clauses in Spanish: a study of monolinguals and Basque-Spanish bilinguals. Oral communication presented at: Phonetics and Phonology in Iberia, Las Palmas de Gran Canaria, June 17-19.

de la Cruz Pavía, I. & Elordieta, G. (2009). Preferencia de adjunción de las oraciones de relativo ambiguas en el castellano del País Vasco. Oral communication presented at: XXIV Encuentro Internacional de la Asociación de Jóvenes Lingüistas, Barcelona, May 7-9.

de la Cruz Pavía, I., Duñabeitia, J.A., & Laka, I.(2008) Relative Clause Attachment Preference in Spanish: A study of monolinguals from the Basque Country. Oral communication presented at: 6th Workshop on Syntax & Semantics, Vitoria-Gasteiz, December 4-5.

BECAS

2014 – 2017    Marie Curie International Outgoing Post-Doctoral Fellowship (3 años), European Commission
2014  Beca postdoctoral (3 años) concedida por el Gobierno Vasco (renunciada)
2008 –  2011 Beca predoctoral (4 años) concedida por el Gobierno Vasco

REVISORA EN REVISTAS

Bilingualism: Language & Cognition ; Developmental Science ; Frontiers in Psychology: Language Sciences ; Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance ; Language and Speech ; Neurophotonics ; PLOS ONE.

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