XSL Content

Historical and Comparative Linguistics25361

Centre
Faculty of Arts
Degree
Bachelor's Degree in Basque Studies
Academic course
2023/24
Academic year
X
No. of credits
6
Languages
Basque
Code
25361

TeachingToggle Navigation

Distribution of hours by type of teaching
Study typeHours of face-to-face teachingHours of non classroom-based work by the student
Lecture-based4060
Applied classroom-based groups2030

Teaching guideToggle Navigation

Description and Contextualization of the SubjectToggle Navigation

Hizkuntza naturak guztiak aldatzen dira denboran zehar. Aldaketa izan daiteke azkarra edo motela, baina bada hizkuntza guztien izaeraren zati garrantsitsu bat. Asignatura honen xede nagusia da ikustea nola aldatzen diren hizkuntzak, nola euren historia eta aurrehistoria aztertu daizteke

Skills/Learning outcomes of the subjectToggle Navigation

Competencias transversales del módulo de Lingüística

M14CM05 (Estudios Ingleses)

Desarrollar la capacidad de análisis así como la formulación de hipótesis explicativas sobre las estructuras lingüísticas del castellano/euskera y de otras lenguas, utilizando la metodología científica y procedimientos característicos de la Lingüística General, así como de la Lingüística Histórica y Comparada.



M14CM06 (Estudios Ingleses)

Saber transmitir información e ideas relacionadas con las lenguas, así como los métodos para la resolución de problemas tanto a un público especializado como a uno no especializado.



Competencias del grado de Estudios Ingleses asociadas a las del módulo de lingüística: G003, G005, G007, G010 (MEC 1,2,3,4,5)



El alumno o la alumna debe ser capaz de identificar y explicar los conceptos básicos de la lingüística histórica y comparada y aplicarlos tanto a la lengua o lenguas de interés preferente en el grado que cursa como a otras lenguas. El objetivo final es que tenga las competencias básicas para enfrentarse a problemas relacionados con el ámbito diacrónico de la lengua.



Theoretical and practical contentToggle Navigation

1. Conceptos básicos. Dimensión diacrónica de la lengua. Historia y prehistoria de las lenguas. El testimonio lingüístico.

2. Los conceptos de lingüística histórica y lingüística comparada. Presentación del método comparativo.

3. Conceptos básicos de fonética y fonología histórica: cambios y tendencias.

4. La noción de ley fonética y su aplicación a la lingüistica comparada.

5. Conceptos básicos de morfología histórica.

6. Aspectos de reconstrucción morfológica.

MethodologyToggle Navigation

Klaseen prozedura orokorrak bai azalpen teorikoak bai, hauekin batera, ariketa praktikoak izango ditu. Kurtsoaren bukaeran, ikasle bakoitzak 20 minutuko aurkezpen bat egingo du. Aurkezpenaren gaia adostutako artikulu edo liburu kapitulu bat izango da.

Assessment systemsToggle Navigation

  • Final Assessment System
  • Tools and qualification percentages:
    • Written test to be taken (%): 70
    • Realization of Practical Work (exercises, cases or problems) (%): 30

Ordinary Call: Orientations and DisclaimerToggle Navigation

Azterketa idatzian ikasleak erakutsi behar du asignaturaren kontzeptu nagusiak azaltzeko eta ariketa praktiko errazak egiteko gai dela. Aurkezpenaren xedea da hizkuntzalaritza historiko eta gonbaratuari buruzko testu erraz bat ulertzea eta azaltzea era ulergarri batean.

Extraordinary Call: Orientations and DisclaimerToggle Navigation

Ezohiko deialdian, ebaluazioak froga idatzi bat bakarrik izango du. Azterketa honetan, ohiko deialdian ezarritako edukinak ezezik, baita komentatzeko testu bat agertuko da. Testu honen komentarioaren balioa nota osoaren %30a izango da, eta azterketaren gainontzeko partearena %70a. Froga hau ez egiteak ikaslearen errenuntzia inplikatzen du.

Compulsory materialsToggle Navigation

- Trask, Robert L.: (Trask’s) Historical linguistics, 2nd edition revised by Robert M. Millar, 2007.

BibliographyToggle Navigation

Basic bibliography

- Campbell, L.: Historical Linguistics (An Introduction), Edinburgh 1998.

- Hock, H. H., & B. D. Joseph, 2009, Language History, Language Change, and Language Relationship (An Introduction to Historical and Comparative Linguistics), second revised edition (1996) Berlin New York.

- Trask, Robert L.: (Trask’s) Historical linguistics, 2nd edition revised by Robert M. Millar, 2007.

In-depth bibliography

- Bynon, T.: Historical linguistics, Cambridge 1977 [hay trad. esp.].
- The Handbook of Historical Linguistics, ed. by Joseph, B.D. & Janda, R.D., Oxford 2003.
- Hock, H. H., 1991, Principles of Historical Linguistics, second revised and updated edition (1ª 1986), Berlin New York.
- Labov, W., 1994, Principles of Linguistic Change, Vol. I: Internal Factors, Oxford. Hay traducción española, Principios del cambio lingüístico. Factores internos, Gredos, Madrid 1996.
- Labov, W., 2001, Principles of Linguistic change, Vol. II: Social Factors, Oxford.
- Labov, W., 2001, Principles of Linguistic change, Vol. III: Cognitive and Cultural Factors, Oxford.
- Lass, R.: Historical linguistics and language change, Cambridge 1997.
- McCray, S.: Advanced Principles of Historical Linguistics, New York 1988.
- Michelena, L., 1963, Lenguas y protolenguas, Salamanca [existe traducción inglesa, Languages and Protolanguages, Bilbao, 1997].
- Patterns of Change. Change of Patterns. Linguistic Change and reconstruction methodology, ed. by P. Baldi, Berlin 1991.
- Research Guide on Language Change, ed. by E.C.Polomé, Berlin/New York 1990
- Sihler, A.L.: Language History. An Introduction, Amsterdam/Philadelphia 2000.
- Tejada Caller, P.: "El cambio lingüístico", Lingüística histórica inglesa, ed. por J. de la Cruz Cabanillas, F.J. Martín Arista, Barcelona 2001; 29-60.

Journals

Diachronica, Folia Linguistica Historica, The Journal of Historical Linguistics, Language Variation and Change

Web addresses

http://indoeuropeistas.weebly.com
http://titus.uni-frankfurt.de/indexs.htm
http://www.utexas.edu/cola/centers/lrc/

GroupsToggle Navigation

31 Teórico (Basque - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
20-35

11:00-13:00 (1)

11:00-11:30 (2)

Teaching staff

Classroom(s)

  • AULA 0.01 - . (1)
  • AULA 0.01 - . (2)

31 Applied classroom-based groups-1 (Basque - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
20-35

11:30-13:00 (1)

Teaching staff

Classroom(s)

  • AULA 0.01 - . (1)