XSL Content

Urban Areas/ Environment26937

Centre
Faculty of Fine Arts
Degree
Bachelor's Degree in Creative Arts and Design
Academic course
2022/23
Academic year
3
No. of credits
6
Languages
Spanish
Basque
Code
26937

TeachingToggle Navigation

Distribution of hours by type of teaching
Study typeHours of face-to-face teachingHours of non classroom-based work by the student
Seminar1522.5
Workshop4567.5

Teaching guideToggle Navigation

Description and Contextualization of the SubjectToggle Navigation

Descriptor

A partir de un planteamiento practico-teórico esta asignatura se centrará en abordar el espacio desde su consideración sensible, perceptiva y significativa tomando en consideración diferentes modos de entender su uso y función. Se refiere tanto a la configuración de espacios como a elementos objetuales y ambientales. A la consideración de aspectos estéticos, históricos y socioculturales que nos permitan identificar el espacio urbano como lugar de actuación e hibridación, de manifestaciones de “arte público” desde la escultura.

Se posibilitará el desarrollo de propuestas en los que se viertan criterios, competencias y habilidades que surgidas del arte y la escultura se adecuen al análisis y realización de proyectos referidos a ambientes y espacios urbanos donde confluyan necesidades prácticas, comunicativas y simbólicas.

2. Contextualización (importancia de la asignatura en el plan de estudios):

Esta asignatura pretende desarrollar contenidos específicos relativos a las posibilidades que el espacio urbano ofrece.

Tomando como eje central lo escultórico, se propone dotar a los alumnos del grado en Creación y Diseño, de herramientas que le permitan acometer propuestas situadas en los márgenes imprecisos, que definen lo arquitectónico y el diseño urbano.

Así mismo, abordar proyectos que incentiven su formación y capacidad interdisciplinar, tanto por la diversidad de los medios y procesos utilizados, como en la complejidad que implica, el contribuir desde el arte, a una resignificación de lo urbano.

Desde esta presencia se entiende la ubicación de la asignatura como obligatoria en el citado grado. Confluyendo saberes no sólo de la escultura sino de otros campos afines, configurando una asignatura clave en los recursos de aprendizaje.



Skills/Learning outcomes of the subjectToggle Navigation

Eskultura eta monumentalitatea bikoteak espazio urbanoaren ingurugiroan betidanik izan du eragin zuzena eta ondorio kolektiboak. Monumentu ideiari lotuta kultura askok materian jarri dute ideiak, ametzak eta mitoak bere izaera munduarekin uztartzeko desioarekin. Horretarako, besteaz beste, bizitza propioa zuten bitartekari materialak asmatu ziren: objektu botiboak, altxaera totemikoak, estatuak, eskultura modernoak, Oteizaren artelanik gabeko monumentua, hirurogeigarren hamarkadako joera situazionistak, Gordon Matta-Clark artegilearen lanak, land arteko esperientziak eta, garai hurbiletan, arte eta bizitza epigrafe orokorraren azpian hiritarra eta ingurugiroa harremandu nahi izan dituzten hainbat artegileen proposamen pertsonalak.



Giza bizitza esparru eta garai desberdinetan eskultura, arkitektura eta ingeniaritza elkartu dira, gizakien paisaiak iristen diren toki-arte, masa eta espazioa oinarrizko lehengaiekin eremu urbanoaren behar lanetan aritzeko. Batzuetan, eraikitze prozesu hauetan ezagutza bakoitzak bere kabuz ibili da, baina bestetan diziplinak euren artean kolaborazioa sortu dute zentzu kolektiboari erantzun zuzenak asmatu nahian (Arts & Crafts, Bauhaus, F. L. Wrightek asmatutako Taliesin eskola, Vkhutemas, Black Mountain College, UlmekoHochschule für Gestaltung, e. a.).



Ikasgai hau sinbolikoa denaren aurrean eskultura espazio publikoan erakutsi dituen baliabideez arduratuko da. Gaurko lan-beharren perspektibatik, monumentua, eskultura publikoa eta eremu diseinatuen artean elkar loturak aztertuko dira arlo hauetan erabili izan diren berezko tresna intelektual zein praktikoak ikasleen esperientzian ezagutza praktikoa bihurtzeko esperantzarekin.



Ikasgai honen ekintza didaktikoa lau eremu nagusien inguruan egituratuko da: eskultura - arkitektura - hiria - paisaia, ahaztu gabe gai hauek gorpuztu dezaken helburu bakarra: ARTEA. Ezinbestekoa da argitzea, beraz, egintzari aurre egin baino lehen, zein den praktika artistikoaren esperientziatik datorkigun hitz nagusi hauen funtsezko balioa eta tokia.



Artea eta sorkuntza tartean daudenean zeintzuk izan diren diziplina hauek konpartitzen dituzten gogoak, ardurak eta estrategiak aztertuko ditugu, elkarren arteko lehiak eta elkarrizketak, euren arteko maitasunak eta intrusismoak. Dibulgazio kutsua baztertuz, aipatuko diren adibideak praktika artistikorako berezko balore operatiboen arabera landuko dira, esperientzia eredugarri legez hartuta, baina inoiz ez, formulak balira moduan, gure lanean sistematikoki aplikagarriak diren ereduak bihurtuz. Ikasgai honen helburu nagusietako bat arte lan hauek zentzuz betetzen duen barne egitura begi-bistan, norberaren somaketaren eskuragarri, agertzea izango da.



Eskultura, arkitektura, hiria eta paisaia nozioekin lan egiteko ardatz nagusi batzuk aipatzea beharrezkoa da: tokia, espazioa, funtzioa eta sinboloa. Hauek dira, hain zuzen ere, aipatutako diziplinen ezaugarri nagusiak. Baita ere, arte pedagogia ikuspuntu batetik, eraikitze prozesu plastikoetan parte hartzen duten berezko materialitatea eta zentzua, betidanik izan den legez, ikasturtearen zehar oinarrizko ardurak izango dira.



Baina, gauza guzti hauek teorikoki lantzea beharrezkoak badira ere gurea, gure lana, esperientziari lotutako praxis bat denez, ezinbestekoa da gure burua asmatze prozesuaren aurrean kokatzea forma batek zentzua har dezan. Honela, artegile batzuen esperientzia eredugarriei hurbiltzen garen moduan, arakatu beharko dugu norbera eta testuinguru kolektiboren bizipenetan benetan estetikari dagozkion gertakari plastikoak.

Theoretical and practical contentToggle Navigation

1) SARRERA: Edukiak, helburuak, metodologia, ebaluaketa.

1.1) ARTE ETA SORKUNTZA - SORKUNTZA ETA ESTETIKA APLIKATUA

1.2) ESTETIKA ETA PLASTIKA - MATERIAREN ESPERIENTZIA

1.3) DIMENTSIO SINBOLIKOA ¿ DIMENTSIO PLASTIKOA - ESPERIMENTAKUNTZA ETA ESTILOA ¿ TAILERRA, ARTE SISTEMA ETA EREMU PUBLIKOA

1.4) ESPERIENTZIA EREDUGARRIAK



2) ESPAZIOA, HIRIA, INGURUNEA

2.1) ZERI DERITZOGUN ESPAZIOA ARTEAN

2.2) ESPAZIOA HUTSAREN SINBOLOA XX, MENDEKO MODERNITATEAN

2.3) AVANGOARDIA HISTORIKOAK: Konstruktibismoa, Neoplastizismoa, ¿

2.4) FRANK LL. WRIGHT ETA MIES VAN DER ROHE ARKITEKTOEN ESPERIENTZIA EREDUGARRIAK

2.5) OTEIZA ETA GORDON MATTA-CLARK ARTEGILEEN PROPOSAMENAK

2,6) BESTE ADIBIDEAK



3) TOKIA ETA SINBOLOA

MethodologyToggle Navigation

MINTEGIA: Teoria zabaltzeko eta elkarrizketa suspertzeko gunea. Bertan praktikan garatu beharko diren lanak azalduko dira. Agertzea beharrezkoa da.



TAILERRA: Bi motako tailerrak garatuko dira. Lehenengoa bidimentsioari dagokiona materia kolorea, trazadura grafikoak eta espazio planoan parte hartzen duten baliabide plastikoak landuz. Bigarrena hirudimentsioari dagokion taillerra da eta praktika eskultorikoan masa eta espazioren bidez lantzen den dimentsio sinbolikoaz arduratuko da.



TUTORITZAK: Astelehenetan 15,00etatik 20,00etara eta astearteetan 18,15etatik 19,15etara A-4 ikasgelaren bulegoan.

Assessment systemsToggle Navigation

  • Continuous Assessment System
  • Final Assessment System
  • Tools and qualification percentages:
    • Written test to be taken (%): 5
    • Realization of Practical Work (exercises, cases or problems) (%): 65
    • Individual works (%): 15
    • Team projects (problem solving, project design)) (%): 5
    • Exhibition of works, readings ... (%): 5
    • Portfolio (%): 5

Ordinary Call: Orientations and DisclaimerToggle Navigation

Klasera ez datozen ikasleak:

1) Praktiketan landutakoa aurkeztu beharko dute eta ezinbestekoa izango da tutoretza saioetara etortzea.

2) Oinarrizko bibliografian agintzen diren liburuei jarraituz, idatzizko azterketa egin beharko dute .

3) Kurtsoa gainditzeko ezinbestekoa da lehenengo eta bigarren puntuetan agertzen diren betebeharrak gaindituta edukitzea.

Extraordinary Call: Orientations and DisclaimerToggle Navigation

Presentación de todos y cada uno de los ejercicios programados para la adquisición de competencias de la asignatura a lo largo del cuatrimestre.

Compulsory materialsToggle Navigation

Cuaderno de bitácora
Carpeta documentación física y digital
Carpeta con materiales (reciclados) para realizar proyectos y maquetas
Caja de herramientas y material de protección perssonal
Pendrive exclusivo para AEU

BibliographyToggle Navigation

Basic bibliography

BADOS IPARRAGIRRE, Ángel, Oteiza, laboratorio experimental, Fundación-Museo Jorge Oteiza, Alzuza-Navarra 2008

BOZAL, Valeriano, Mimesis: las imágenes y las cosas, Madril, Visor, 1987

CHOAY, F., El urbanismo. Utopía y realidades, Lumen, Barcelona, 1970

DAVAL, Jean-Luc, Monumentalidad y nuevas técnicas, en AA. VV., Historia de un arte. La escultura. La aventura de la escultura moderna en los siglos XIX y XX, Skira-Carroggio, Barcelona, 1986

DISERENS, Corine, Gordon Matta-Clark, Phaidom, Nueva York, 2003

DROSTE, Magdalena, Bauhaus 1919/1933, Bauhaus-Archiv Museum für Gestaltung-Taschen, Berlín, 1993

ENAUDEAU, Corinne, La paradoja de la representación, Buenos Aires, Paidós, 1999

FRAMPTON, Kenneth, Historia crítica de la arquitectura moderna, Gustavo Gili, Barcelona, 1981

FREEDBERG, David, El poder de las imágenes, Cátedra, Madrid, 1992

GIEDION, Sigfried, El presento eterno: los comienzos del arte, Madrid, Alianza, 1981

GIEDION, Sigfried, Espacio, tiempo y arquitectura, Dossat, Madrid, 1982

GHYKA, Matila C., Estética de las proporciones en la Naturaleza y en las artes, Poseidón, Barcelona, 1977

GREGOTTI, Vittorio, Desde el interior de la arquitectura, Península, Barcelona, 1993

GROPIUS, Walter, Alcances de la arquitectura integral, La Isla, Buenos Aires, 1957

LE CORBUSIER, El espíritu nuevo en arquitectura. En defensa de la arquitectura, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Murcia, 1983

LE CORBUSIER, El Modulor, Poseidón, Buenos Aires, 1953

LILLY, Reich, Die Austellung Kunstandwerk in der Mode, Mittelungen des Verbantes der Deutschen Mode-Industrie, 1919, pp. 208-211

LILLY, Reich, Modefragen, DIE FORM, nº 1, 1922, pp. 7-9

MALDONADO, Tomás, 'Volumen y dirección en las artes del espacio', REVISTA DE ARQUITECTURA nº 32, Buenos Aires, febrero de 1947

MARCHÁN FIZ, Simón, Contaminaciones figurativas. Imágenes de la arquitectura y la ciudad como figuras de lo moderno, Alianza, Madrid, 1986

MIES VAN DER ROHE, Ludwig, Escritos, diálogos y discursos, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de Múrcia - Comisión de Cultura, Murcia, 1981

MORAZA, Juan Luis, ¿Dispositivos de discontinuidad. Transfiguraciones y formaciones de marcos y pedestales en el arte contemporáneo¿, Tesis doctoral, Universidad del País Vasco, Facultad de Bellas Artes, 1994

MASSIERO, Roberto, Estética de la Arquitectura, La balsa de la Medusa, Madrid, 2003

MOURE, Gloria, Gordon Matta-Clark, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS), Madrid, 2006

NEUMEYER, Fritz, Mies van der Rohe. La palabra sin artificio. Reflexiones sobre arquitectura 1922-1968, El Croquis Editorial, Madrid, 1995

OTEIZA, Jorge, Carta a los Artistas de América. Sobre el arte nuevo en la posguerra, REVISTA DE LA UNIVERSIDAD DEL CAUCA, 5. zenbakia, Popayán, Colombia.

OTEIZA, Jorge, Goya mañana. El Realismo Inmóvil, Jorge Oteiza Fundazio-Museoa, Alzuza, Nafarroa, 1997

OTEIZA, Jorge, Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana, Editorial Cultura Hispánica, Madril, 1952

OTEIZA, Jorge, Propósito experimental: 1956-1957, eskultore berak argitaratutako katalogoa IV. Sao Pauloko Arte Bihurtekora bidali zituen eskultura familiak. Argitaratu zen osoa NUEVA FORMA aldizkarian, 14. zenbakian, Madril, 1967.ko martxoan, or. 24-31. Berriz argitaratu zen AA.VV., Oteiza. Propósito Experimental katalogoan, or. 224-227, eta fakzimil formatoan 2007an Jorge Oteiza Fundazio-Museoaren eskutik, Alzuza-Nafarroa

OTEIZA, Jorge, Goya mañana. El Realismo Inmóvil, Fundación Museo Jorge Oteiza, Alzuza, Navarra, 1997

ROSSI, Aldo, La arquitectura de la ciudad, Gustavo Gili, Barcelona, 1979

RYKWERT, Joseph, La casa de Adán en el paraíso, Gustavo Gili, Bartzelona, 1974

SMITHSON, Peter y Alison, Cambiando el arte de habitar, editorial Gustavo Gili. Barcelona, 2001

VENTURI, Robert, Complejidad y contradicción en la arquitectura, Gustavo Gili, Barcelona, 1972

VENTURI, Robert, IZENOUR, Steven, SCOTT BROWN, Denise, Aprendiendo de las Vegas. El simbolismo olvidado de la forma arquitectónica, Gustavo Gili, Barcelona, 1978

WORRINGER; W., Abstracción y Naturaleza, Fondo de Cultura Económica, Mejico, 1975

WRIGHT, Frank Lloyd, Autobiografía 1867 (1944), El Croquis Editorial, Madrid 1998

ZUMTHOR, Peter, Pensar la arquitectura, Gustavo Gili, Bartzelona, 2004

In-depth bibliography

ARNAIZ, ELORRIAGA, LAKA, MORENO, La colina vacía. Jorge Oteiza-Roberto Puig: Monumento a José Batlle y Ordóñez 1956-1964, Euskal Herriko Unibertsitatea-Fundación Museo Jorge Oteiza, Leioa, 2008
ARNAIZ,, ELORRIAGA, LAKA., MORENO, ¿Jorge Oteiza y el Cementerio de Ametzagaña para Donosti-San Sebastián¿, EUSKONEWS & MEDIA nº 456, (revista electrónica), Eusko Ikaskuntza/Sociedad de Estudios Vascos, octubre, 2008
BERGER, John, El tamaño de una bolsa, Madril, Blume, 1987
CLARK, Kenneth, El arte del paisaje, Seix Barral, Barcelona, 1971
DEBORD, Guy, La sociedad del espectáculo, La Marca, Buenos Aires, 1997
DEBRAY, Régis, Introducción a la mediología, Paidós, Barcelona, 2001
DELEUZE, Gilles, GUATARI, Felix, ¿Qué es la filosofía?, Anagrama, Barcelona, 1993
DERRIDA, Jacques, La deconstrucción en las fronteras de la filosofía, Paidós, Barcelona, 1989
GIACOMETTI, Alberto, Escritos, Síntesis, Madril, 2001
HEIDEGGER, Martin, 'El origen de la obra de arte' eta 'Para qué ser poetas', Sendas perdidas edo Caminos del bosque liburuan, Losada, Buenos Aires, 1969
KRAUSS, Rosalind, La originalidad de la Vanguardia y otros mitos modernos, Alianza Forma, Madrid, 1996
KRAUSS, Rosalind, Pasajes en la escultura moderna, Akal, Madrid, 2002
LYNCH, Kevin, ¿De que tiempo es este lugar? Para una nueva definición del ambiente, Gustavo Gili, Barcelona, 1975
LYOTARD, Jean-Françoise, Discurso y figura, Barcelona, Guastavo Gili, 1979
RIEGL, Aloïs, El culto moderno a los monumentos. Carácteres y origen, Visor, Madrid, 1987 (ed. orig. 1903
TORRES-GARCÍA, Joaquín, Universalismo constructivo, Alianza Forma, Madrid, 1984
VAN GOGH, Vincent, Cartas a Theo, Barral, Barcelona, 1971
ZEVI, Bruno, Espacios de la arquitectura moderna, Poseidón, Barcelona, 1980

Journals

A&V MONOGRAFIAS
EL CROQUIS
NUEVA FORMA
ARQUITECTURA VIVA

Web addresses


Examining board of the 5th, 6th and exceptional callToggle Navigation

  • HERNANDEZ SIMAL, IRATXE
  • MACARENO RAMOS, JON
  • VIVAS CIARRUSTA, ISUSKO

GroupsToggle Navigation

01 Seminar-1 (Spanish - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-15

11:30-12:30 (1)

Teaching staff

Exam

  • January : 10-01-2023 08:30
  • June : 13-06-2023 08:30

Classroom(s)

  • AULA ESCULTURA - FACULTAD DE BELLAS ARTES (1)

01 Workshop-1 (Spanish - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-15

08:30-11:30 (1)

Teaching staff

Exam

  • January : 10-01-2023 08:30
  • June : 13-06-2023 08:30

Classroom(s)

  • AULA ESCULTURA - FACULTAD DE BELLAS ARTES (1)

02 Seminar-1 (Spanish - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-15

14:00-15:00 (1)

Teaching staff

Exam

  • January : 09-01-2023 11:00
  • June : 12-06-2023 11:00

Classroom(s)

  • AULA ESCULTURA - FACULTAD DE BELLAS ARTES (1)

02 Workshop-1 (Spanish - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-15

11:00-14:00 (1)

Teaching staff

Exam

  • January : 09-01-2023 11:00
  • June : 12-06-2023 11:00

Classroom(s)

  • AULA ESCULTURA - FACULTAD DE BELLAS ARTES (1)

31 Seminar-2 (Basque - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-15

12:30-13:30 (1)

Teaching staff

Exam

  • January : 11-01-2023 08:30
  • June : 14-06-2023 08:30

Classroom(s)

  • AULA ESCULTURA - FACULTAD DE BELLAS ARTES (1)

31 Seminar-1 (Basque - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-15

11:30-12:30 (1)

Teaching staff

Exam

  • January : 11-01-2023 08:30
  • June : 14-06-2023 08:30

Classroom(s)

  • AULA ESCULTURA - FACULTAD DE BELLAS ARTES (1)

31 Workshop-1 (Basque - Mañana)Show/hide subpages

Calendar
WeeksMondayTuesdayWednesdayThursdayFriday
1-15

08:30-11:30 (1)

Teaching staff

Exam

  • January : 11-01-2023 08:30
  • June : 14-06-2023 08:30

Classroom(s)

  • AULA ESCULTURA - FACULTAD DE BELLAS ARTES (1)