María Ganzabal Learreta: Presentación

María Ganzabal Learreta

Aurkezpena

María Ganzabal Learreta Euskal Herriko Unibertsitateko Kazetaritza Saileko irakasle agregatua da. Kazetaritzan doktorea eta Dokumentazio Digitalean masterra egin zuen Pompeu Fabra Unibertsitatean. Hainbat komunikazio-agentziatan eta New Woman aldizkari amerikarreko Arte Sailean lan egin du.

Graduko irakasgaien irakaskuntza Gizarte Kazetaritza eta Parte Hartzaileari eta Transmedia Narratibei buruzko eskolak ematen ditu. Era berean, Graduondokoan, Ikasketa Feministetako eta Generoko Masterrean eta Gizarte Komunikazioko Masterrean irakasten du. Master horretan generoarekin eta kazetaritzarekin lotutako gaiak irakasten ditu.

Lan ugari argitaratu ditu kalitateko aldizkari akademikoetan kapitulu, liburu eta artikuluak taxuz. Halaber, ponentziak eta komunikazioak aurkeztu ditu nazioko eta nazioarteko kongresuetan.

Argitalpen horiek ikerketa-esparruaren barruan egin dira, eta ikerketa-proiektu horietako hamarretik gora lehiakortasun-deialdi publikoetan finantzatu dira, bai unibertsitateetan, bai autonomia-erkidegoetan, bai I+G+B Plan Nazionalean.

Ikerketa-ildoak

  • Kazetaritza digitala, kazetaritza eta generoa, sare sozialak

Argitalpen garrantzitsuenak (azken 5 urteak)

  • Meso Ayerdi K., Peña Alonso U., Ganzabal Learreta M. y Mendiguren Galdospin T. (2025). Análisis del discurso público y la toxicidad en X: el caso de la atleta transgénero Lia Thomas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(3), 709-721. https://doi.org/10.5209/emp.102173.
  • Ángel Pérez-DaSilva, María Ganzabal-Learreta, Koldobika Meso-Ayerdi, Urko Peña-Alonso, Terese Mendiguren-Galdospin (2025). Cáncer de mama en el bazar de TikTok. Testimonios frente a charlatanería. Cuadernos.info, 60, 121-142. https://doi.org/10.7764/cdi.60.82510.
  • Pérez-Dasilva, J. Á.; Ganzabal-Learreta, M.; Meso-Ayerdi, K.; Peña-Alonso, U.; Mendiguren-Galdospin, T. (2024).  Role of authority and discourse analysis regarding breast cancer in YouTube communities. Profesional de la Información, 33(3): 1-18, 2024. https://doi.org/10.3145/epi.2024.0303.
  • Mendiguren Galdospin T., Meso Ayerdi K., Pérez Dasilva, J.A. y Ganzabal Learreta M. (2024). Aurrez aurreko irakaskuntza online testuingurura egokitzea koronabirusaren krisian. Mediatika, 20, 5-20.  BIBLID [eISSN 1988-3935 (2024), 20; 5-20]
  • Mendiguren Galdospin, T., Meso Ayerdi, K., Pérez Dasilva, J.  y Ganzabal Learreta, M.  (2023). Impacto y tratamiento de las acciones artísticas de Banksy en la prensa española. Revista Latina de Comunicación Social, 81, 491-507. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2023-1973.
  • Mendiguren-Galdospin, T., Meso-Ayerdi, K., Pérez-Dasilva, J. A. y Ganzabal-Learreta, M. (2023). Enseñanza bimodal en época de pandemia. Solución provisoria y reto para el futuro en la educación superior. Hipertext.net, (26), 83-92. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2023.i26.13
  • Mendiguren-Galdospin, T., Meso-Ayerdi, K., Pérez-Dasilva, J. A. y Ganzabal-Learreta, M. (2023). Twitter y el activismo por la discapacidad: liderazgo y temas relevantes en la conversación en red. Icono 14, 21 (2). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i2.2027.
  • Ganzabal Learreta, M., Meso Ayerdi, K., Pérez Dasilva, J.A. y Mendiguren Galdospin, T. (2023). Edadismo y desigualdad de género en la profesión periodística.  Un desencuentro con las nuevas competencias digitales. Revista Comunicación, 22 (2), 189–206. https://doi.org/10.26441/RC22.2-2023-3198.
  • Ganzabal Learreta, M., Meso Ayerdi, K. (2022). La prensa masculina contemporánea en España: de Hombres Dunia a Hombres de Vanguardia. Una propuesta de periodización. Historia y Comunicación Social vol 26, nº2 https://doi.org/10.5209/hics.81586.
  • Ganzabal Learreta, M., Meso Ayerdi, K., Pérez Dasilva, J., & Mendiguren Galdospin, T. (2022). Los profesionales de la información y el uso de las redes sociales en las redacciones: perspectivas y desafíos por grupos de edad. Anàlisi, (Extra), 113–130. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3531.
  • Ganzabal Learreta, M, Meso Ayerdi, K., Pérez Dasilva, J.A., Mendiguren Galdospin, T. (2020). Sinergias de sororidad en las comunidades virtuales de las revistas femeninas. El caso del cierre del foro de Vogue. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 271-289. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1426.
  • Ganzabal Learreta, M., Meso Ayerdi, K., Pérez Dasilva, J.A., Mendiguren Galdospin, T. (2021). La incidencia de la edad y el género en los hábitos de uso de las redes sociales en la profesión periodística. El caso de centenials y milenials. Revista Latina de Comunicación Social, 79, 91-116. https://doi.org/10.4185/RLCS-2021-1525.
  • Ganzabal Learreta, M., Meso Ayerdi, K., Pérez Dasilva, J.A., Mendiguren Galdospin, T. (2020). Pertsona ospetsuak Espainiako emakumeentzako prentsako eta bihotzeko prentsako argitalpen digitaletanMediatika, 18, 299-316. 

Ikerketa proiektuak (azken 5 urteak)

  • Noticias, redes y usuarios en el sistema híbrido de medios, 2019-2021, Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.
  • Hacia un periodismo inclusivo: convergencia y rol del periodismo español en el escenario de la comunicación global de excelencia (ref.: CSO2016-81882-REDT), 2017-2019, Programa estatal de fomento de la excelencia en la investigación científica y técnica (Ekonomia eta Lehiakortasuna Ministerioa).
  • Audiencias activas y viralización y transformación de los mensajes periodísticos, 2016-2018, Ekonomia eta Lehiakortasuna Ministerioa.
  • Audiencia activas y periodismo. Análisis de la calidad y regulación de los contenidos elaborados por los usuarios, 2013-2015, Ekonomia eta Lehiakortasuna Ministerioa.
  • Gureiker (ref.: IT-1112), 2016-2021, Grupo de Investigación Consolidado de tipo A del Gobierno Vasco.
  • Perfiles digitales de los periodistas vascos y diálogo con las audiencias, 2018-2020, UPV/EHU & Colegio de Periodistas Vascos / Euskadiko Kazetarien Elkargoa (Proyectos Universidad-Sociedad).
  • Metodología participativa audiovisual en educación secundaria para revertir las desigualdades de género (Colaboración con Universitat Pompeu Fabra) (ref.: EDUCOGEN PID2021-123583OB-I00), 2022-2025, Ekonomia eta Lehiakortasuna Ministerioa.
  • Gureiker (ref.: IT-1496-22), 2022-2025, Grupo de Investigación Consolidado del Gobierno Vasco.
  • Universidad, discapacidad e inclusión. Retos de la formación en el ámbito de la comunicación digital, 2021-2023, Proyecto Universidad-Empresa US21/23.
  • Communication, emotions and political action. Strategies to combat disinformation and polarization in the digital public sphere, 2023-2024, Proyecto Colaborativo UPV/EHU COLAB22/11.

Beste jarduera eta aintzatespen batzuk

  • Kazetaritza Saileko Idazkari Akademikoa 2021etik gaur egun arte

Ikerketa Taldeak

  • Gureiker (IT-1496-22). Euskal unibertsitate-sistemako ikerketa-talde kosolidatua (A mota)
    Ikerketa-ildoak:
    • Zibermedioen analisia
    • Internetek komunikabideetan duen eragina
    • Erabiltzaileek zibermedioen edukietan parte hartzea
    • Kazetaritza- eta informazio-narratiba berriak Interneten
    • Sare sozialen erabilera kazetaritzan eta komunikazio korporatiboan