Isabel García del Real

Isabel García del Real

Image

Université Publique de Navarre (UPNA)
Département de Philologie et Didactique de la Langue
Campus de Arrosadía. Edificio Los Magnolios, bureau 22. 31006 Pamplona
+34 948 169506
isabel.garciadelreal@unavarra.es
orcid.org/0000-0003-0407-1255

Licenciée en Philologie Espagnole à l'Université Autonome de Madrid (2006), en 2016 elle défendra sa thèse de doctorat internationale "The acquisition of Tense and Aspect in Spanish", dirigée par  Maria José Ezeizabarrena (University of the Basque Country) et Angeleik van Hout (University of Groningen). Au cours des dernières anées, elle a participé à plusieurs projets de reserche et a présenté son travail à nombreuses conférences. Entre 2014 et 2016 (UPV/EHU) mais depuis 2017 elle est professeure adjointe  à l'Université Publique de Navarre (UPV/EHU).

INTÉRÊTS DE RECHERCHE

Langage infantile. Sémantique, Pragmatique, Psycholinguistique, Temps et Aspect  

FORMATION

  • 2010-2016   Doctorat. International en Linguistique, UPV/EHU

Titre de la thèse: The Aquisition of Tense and Aspect in Spanish  Directeurs : M.J. Ezeizabarrena (UPV/EHU)
  Angeliek van Hout (U. Groningen)

  • Jun 2009  Maîtrise en Linguistique, UPV/EHU
  • Jun 2007 Certificado de Aptitud Pedagógica (CAP), Universidad Complutense de    Madrid
  • 2002-2006  Dégrée en Philologie Espagnole, Universidad Autónoma de Madrid

BOURSES ET SUBVENTIONS

  • 2008-2012 Bourse Pre-doctoral pour obtenir un doctorat, Gouvernement du Pays Basque (Ref: BFI08.167)
  • 2006-2007 Bourse Pre-doctoral de mobilité, Ministère de Education et Science de Espagne
  • 2003-2006 Prix d'excellence academique. Département d'Education.    Madrid

PARTICIPATION EN PROJETS DE RECHERCHE FINANCÉS (5 dernières années)

Titre: "Estudio de la competencia léxica y gramatical de individuos bilingües" [FFI2015-68589-C2-1-P]
Organisme de financement: Ministerio de Economía y Competitividad
Durée: 2016 – 2018
Chercheur principal: Maria José Ezeizabarrena (UPV/EHU)

Titre: " GraMALL, Grasping Meaning across Languages and Learners "
Organisme de financement: Dutch National Science Foundation NWO
Durée: 2014-2017
Chercheur principal: Angeliek van Hout (U. de Groningen)

Titre: "Adquisición enseñanza y usos del lenguaje. Euskara, bilingüismo y plurilingüismo" [IT676-13]
Organisme de financement: Basque Government
Durée: 2013 - 2015
Chercheur principal: Itziar Idiazabal (UPV/EHU)

Titre: "Aproximación al estudio de la competencia léxica y gramatical de los bilingües; metodologías experimentales y no experimentales" [FF2012-378884-C03-02])
Organisme de financement: Ministerio de Economía y Competitividad
Durée: 2013 – 2016
Chercheur principal: Maria José Ezeizabarrena (UPV/EHU)

Titre: "Hizkuntzaren Jabekuntza eta Erabilerak. Euskara, Elebitasuna eta Eleaniztasuna (HIJE) / Adquisición y usos del Lenguaje. Euskara, Bilingüismo y Multilingüismo" [IT-418-10]
Organisme de financement: Basque Government
Durée: 2010 - 2012
Chercheur principal: Itziar Idiazabal (UPV/EHU)

Publikazioak/Publicaciones/Publications

Argitalpenak/Publicaciones/Publications

Ezeizabarrena, M. J. & Garcia del Real, I. (2020), The Spanish adaptation of MAIN. ZAS Papers in Linguistics 64, 2020: 211 – 220.

García del Real, I.; Barberán, T. & Ezeizabarrena, M.J. (2016). Diferencias individuales en la interpretación pragmática de la cuantificación (algunos, la mayoría) y del aspecto (imperfectivo) en el español ibérico infantil. In C. Rojas (ed.) Diferencias individuales en la adquisición del lenguaje. México.

Barberán, T.; García del Real, I. & Ezeizabarrena, M.J. (2015). Diferencias individuales en la interpretación temprana de la cuantificación y del aspecto en el español ibérico. In Demerval da Hora, Juliene Lopes R. Pedrosa, Rubens M. Lucena (org.), ALFAL 50 anos: Contribuições para os estudos linguísticos e filológicos João Pessoa - Paraíba, Brasil. Digital book produced by Ideia, 238-264. ISBN 978-85-463-0003-7

García del Real, Isabel, van Hout, Angeliek y Ezeizabarrena, Maria José (2014) "Comprehension and Production of Grammatical Aspect in Child Spanish: Semantics vs. Pragmatics". In Utako Minai y Annie Tremblay (Eds.) Selected Proceedings of the 5th GALANA conference. Cascadilla Proceedings, Somerville, MA, USA

Barberán, T.; Garcia del Real, I. & Ezeizabarrena, M.J. (2014) "Diferencias individuales en la interpretación temprana de la cuantificación y del aspecto en el español peninsular" In Actas del XVII Congreso Internacional de la Asociación de Lingüística y Filología de América Latina. Adaltech. Páginas 2020-2030. Internacional de la Asociación de Lingüística y Filología de América Latina. João Pessoa, Paraíba, Brasil: Adaltech, 2020-2030. ISBN 978-85-7539-906-4.
García del Real, Isabel (2014) "The acquisition of grammatical aspect: semantics or pragmatics?" In

Díaz Galán, A. Fumero Pérez, M.C., Lojendio Quintero, M.P., Burgess, S. sosa Acevedo, E. y Cano Ginés, A. (eds.) Actas del 31er congreso internacional de AESLA. Universidad de la Laguna.

García del Real, Isabel y Ezeizabarrena, Maria José (2012) "Comprehension of Grammatical and Lexical Aspect in Early Spanish and Basque". In Sandrine Ferré, Philippe Prévost, Laurice Tuller y Rasha Zebib (eds.) Selected Proceedings of the Romance Turn IV Workshop on the Acquisition of Romance Languages. Cambridge Scholars Publishing: págs. 82-103

García del Real Marco, Isabel (2010) "La adquisición del contraste aspectual perfectivo / imperfectivo en castellano: semántica y discurso." In Rosario Caballero Rodríguez y María Jesús Pinar Sanz (eds.) MODOS y formas de la comunicación humana = Ways and Modes of Human Communication: Ediciones de la Universidad de Castilla-– La Mancha: Asociación Española de Lingüística Aplicada. Págs. 163-170.

 

Ikerketa egonaldiak/Estancias de investigación/Research Stays/Estage de reserche

Université de Groningen, Pays-Bas
Novembre 2007, Décembre 2008 et Septembre-Décembre 2011

 

Aukeratutako hitzaldiak/Selección de presentaciones en congresos/Selected conference and workshop presentations/Selection de presentations en conferences et workshops

García del Real, I. (2016) Lecturas no culminativas en el español infantil: intentos fallidos vs. logros parciales. Oral presentation. 34º congreso internacional de AESLA. Universidad de Alicante, April 2013.

García del Real, I. (2015) Spanish children's non-culminating readings of telic perfectives: Zero result vs. partial result. Oral presentation. 12th Generative Approaches to Language Acquisition (GALA 12). University of Nantes, September 2015

García del Real, I. (2014) Anaphoricity and the Acquisition of Imperfective Aspect. Oral presentation. Romance turn VI. Universidad de las Islas Baleares, September 2014

García del Real, I., Barberán, T. & Ezeizabarrena, M.J. (2014). Diferencias individuales en la interpretación pragmática del aspecto (imperfecto) y de la cuantificación (algunos, la mayoría) en el español ibérico infantil. Poster. Diferencias Individuales en la Adquisición del Lenguaje (DIAL), Universidad Nacional Autónoma de México (México, D.F.), 9-10 October de 2014.

García del Real, I. (2014) The effect of anaphoricity in the acquisition of imperfective aspect. Poster. 13th International Congress for the Study of Child Language. Amsterdam, The Netherlands. July 2014.

Barberán, T.; García del Real, I. & Ezeizabarrena, M.J. (2014). Diferencias individuales en la interpretación temprana de la cuantificación y del aspecto en el español ibérico. Oral presentation. XVII Congreso Internacional de la Asociación de Lingüística y Filología de América Latina. João Pessoa, Paraíba, Brasil, 14-19 July 2014.

García del Real, I, van Hout, A. & Ezeizabarrena, M.J. (2014). Children's non adult-like comprehension of PF and IPF morphology: semantics of pragmatics? Oral presentation. 11th International Conference on Actionality, Tense, Aspect, Modality/Evidentiality University of Pisa, Italia. June 2014

García del Real, I. & T. Barberán. (2013) Do 5-year-olds Derive Scalar Implicatures in Quantification and Aspect?. Oral presentation. VII International Conference of AEAL, Bilbao, 4-6 de September 2013.

Barberán, T. & I. Garcia del Real. (2013) Quantification and Aspect: Failing to Derive Scalar Implicatures at 5. Poster. Child Language Seminar 2013. University of Manchester, 24-25 de June de 2013.

García del Real, I. (2013) The acquisition of grammatical aspect: semantics or pragmatics? Oral presentation. 31er congreso internacional de AESLA. Universidad de La Laguna, Tenerife. Mayo 2013

García del Real, I. (2012) Asymmetries in the acquisition of PF and IPF aspect in Spanish. Oral presentation. 5th GALANA conference. University of Kansas. Noviembre de 2012.