2024
Garcia, I.; Ezeizabarrena, M.J. & Murciano, A. (2024). The Basque version of the CDI-Words and Gestures, extended up to age 2. Applied Psycholinguistics. https://doi.org/10.1017/S0142716424000201
Ezeizabarrena M.J.; Garcia Fernandez, I. & Murciano, A. (2024). Short versions of the Basque MacArthur-Bates Communicative Development Inventories (children aged 8–50 months). Frontiers in Communication 9:1406829. doi: 10.3389/fcomm.2024.1406829. ISSN 2297-900X
Ezeizabarrena M-J; Kovacevic M (2024). Editorial: Parental questionnaires as a reliable instrument for the assessment of child language development. Frontiers in Psychology. 15:1471747. doi: 10.3389/fpsyg.2024.1471747
2023
Ezeizabarrena, M.J. & Garcia, I. (2023). Tres indicadores de exposición a la lengua y su efecto en la adquisición del léxico de una lengua minoritaria. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología 43 (2). https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2022.04.003.
Ezeizabarrena, M.J. & Murciano, A. (2023). MAIN euskalduna: haurren kontaketetan adinak eta ingurune soziolinguistikoak duten eragina neurtzeko tresna. A. Olçomendi, U. Etxeberria, B. Lascano & A. Elizalde (ed.), J. Casenaveren omenez. Special Issue. Lapurdum 19, 141-155.
2022
Gutierrez-Mangado, M.J. & Ezeizabarrena, M. J. (2022). Hotsetik hitzera: Nola bereganatzen dute hizkuntza haur euskaldunek?. San Sebastian: Erein.
Munarriz, A.; Ezeizabarrena, M. J.; De Castro Arrazola, V.; Parafita Couto, M. C. (2022). Gender assignment strategies and L1 effects in the elicited production of mixed Spanish-Basque DPs. Linguistic Approaches to Bilingualism. 10.1075/lab.20016.mun.
2021
Garcia, I., Ezeizabarrena, M.J. & Murciano, A. (2021). Gestos y palabras antes de los 2 años: efecto de la edad y el género. Revista de Investigación en Logopedia. DOI: https://doi.org/10.5209/rlog.70879
Munarriz-Ibarrola, A.; Ezeizabarena, M. J.; Arrazola, V. DC. & Parafita Couto, M. C. (2021). Gender assignment strategies and L1 effects in the elicited production of mixed Spanish-Basque DPs. Linguistic Approaches to Bilingualism.DOI: 10.1075/lab.20016.mun
2020
Ezeizabarrena, M.J. (2020/5/29) Urteko galdera: “XXI. mendeko Euskal Herriak, nolako Hezkuntza Sistema behar du?". Euskonews. Eusko Ikaskuntza.
Ezeizabarrena, M. J. & Garcia del Real, I. (2020), The Spanish adaptation of MAIN. ZAS Papers in Linguistics 64, 2020: 211 – 220.
Gagarina, N., Klop, D., Kunnari, S., Tantele, K., Välimaa, T., Bohnacker, U. & Walters, J. (2019). MAIN: Multilingual Assessment Instrument for Narratives - Revised. Materials for use. ZAS Papers in Linguistics, 63. Basque version. Translated and adapted by Ezeizabarrena, M.J. (2021).
Gagarina, N., Klop, D., Kunnari, S., Tantele, K., Välimaa, T., Bohnacker, U. & Walters, J. (2019). MAIN: Multilingual Assessment Instrument for Narratives - Revised. Materials for use. ZAS Papers in Linguistics, 63. Spanish version translated and adapted by Ezeizabarrena, M.J. (2020).
2019
Pérez-Tattam, R.; Ezeizabarrena, M.J., Stadthagen, H. & Müller-Gathercole, M.V.; (2019), Gender assignment to Spanish pseudowords by monolingual and Basque-Spanish bilingual children. Languages, 4, 58; https://doi.org/10.3390/languages4030058.
2018
Ezeizabarrena, M.J.; Garcia, I.; Almgren, M. & Barreña, A. (2018), Diferencias individuales en el desarrollo léxico de bilingües simultáneos tempranos euskera-castellano. En C. Rojas & V. Oropeza (eds.) Diferencias individuales en la adquisición del lenguaje. México: UNAM, 195-218. ISBN: 978-607-30-0018-5.
Ezeizabarrena M.J; Garcia, I. (2018), Length of Utterance, in Morphemes or in Words?: MLU3-w, a Reliable Measure of Language Development in Early Basque. Frontiers of Psychology 8: 2265-. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.02265.
Garcia del Real, I.; Barberán, T. & Ezeizabarrena, M.J. (2018), Diferencias individuales en la interpretación pragmática de la cuantificación (algunos, la mayoría) y del aspecto (imperfectivo) en el español ibérico infantil. En C. Rojas & V. Oropeza (eds.) Diferencias individuales en la adquisición del lenguaje. México: UNAM, 101-130. ISBN: 978-607-30-0018-5.
2017
Ezeizabarrena, M.J. & Garcia, I. (2017), Language delay and amount of exposure to the language: two (un)related phenomena in early Spanish-Basque bilingualism. In Alejandra Auza & Richard Swartz (ed.) Language Development and Disorders in Spanish-speaking children. Cham: Switzerland: Springer, 147-164. ISBN: 978-3-319-53645-3.
Ezeizabarrena, M.J. & Munarriz, A. (2017), Subject advantage in the production of relative clauses in Basque. In Fraser Lauchlan & M. Carmen Parafita (eds.), Bilingualism and Minority languages: Current trends and developments. Cambridge: Cambridge Scholar Publishing, 183-211. ISBN: 978-1-4438-1943-5.
Ezeizabarrena, M.J.; Munarriz, A. & Loidi, U. (2017), Bilinguals production of relative clauses in languages with opposite head-complement directionality. In Kate Bellamy, Michael Child, Paz González, Antje Muntendam & M. Carmen Parafita Couto (eds.), Multidisciplinary approaches to bilingualism in the Hispanic and Lusophone world. Benjamins, 281-309. ISBN: 9789027265623.
Iraola, M.; Santesteban, M.; Sorace, A. & Ezeizabarrena, M.J. (2017) Pronoun preferences of children in a language without typical third-person pronouns. First Language 37 (2),165-185. DOI: 10.1177/0142723716679799.
2016
Katsos, N.; Cummins, K.; Ezeizabarrena, M.J.; Gavarró, A.; Kuvač Kraljević, J.; Hrzica, G.; Hrzica, G.; Grohman, Kl.; Skordi, A.; Jensen de López, K.; Sundahl, L.; van Hout, A.; Hollebarandse, B.; Overwegi J.; Faberi, M.; van Koert, M.; Smith, N.; Vijam,M.; Zupping, S.; Kunnari, S.; Morisseau, T.; Rusieshvili, M.; Yatsushiro, K.; Fengler, A.; Varlokosta, S.; Konstantzous, K.; Farby, Sh.; Guasti, M.T.; Vernice, M.; Okabe, R.; Isobe, M; Crosthwaite, P.; Hongy, Y.; Balčiūnienė, I.; , Ahmad Nizar, Y.M.; Grech, H.; Gatt, D.; Cheong, W.N.; Asbjørnsenγ, A.; von Koss Torkildsen, J.; Haman, E.; Miękisz, A.; Gagarina, N.; Puzanova, J.; Anđelković, D.; Savić, M.; Jošić, Sm.; Slančová, D.; Kapalková, Sv.; Barberán, T.; Özge, D.; Hassan, S.; Hung Chan, Y.; Okubo, T.; van der Lely, H.†; Sauerland, U. & Noveck, I. (2016), Cross-linguistic paterrens in the acquisition of quantifiers. Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS), 113, 33, 9244–9249. DOI: 10.1073/pnas.1601341113
Munarriz, A.; Ezeizabarrena, M. J. & Gutierrez-Mangado, M. J. (2016). Differential and selective morpho-syntactic impairment in Spanish-Basque bilingual aphasia. Bilingualism: Language and Cognition, 19, 4, 810-833. Available on CJO 2014 doi:10.1017/S136672891400042X. ISSN 1366-7289.
Varlokosta, S.; Belletti, A; Costa, J.; Friedmann, N.; Gavarró, N.; Grohmann, K.; Guasti, M.T.; Tuller, L. ; Lobo, M.; Anđelković, D.; Argemí, N.; Avram, L.; Berends, S.; Brunetto, V.; Delage, H.; Ezeizabarrena, M.J.; Fattal, I.; Haman, E.; van Hout, A.; Jensen de López, K.; Katsos, N.; Kologranic, L.; Krstić, N.; Kuvac Kraljevic, J.; Miękisz, A.; Nerantzini, M.; Queraltó, Cl.; Radic, Z.; Ruiz, S.; Sauerland, U.; Sevcenco, A.; Smoczyńska, M.; Theodorou, E.; van der Lely, H.; Veenstra, A.; Weston, J.; Yachini, M.; Yatsushiro, K.; (2016) A Cross-Linguistic Study of the acquisition of Clitic and Pronoun Production. Language Acquisition: A Journal of Developmental Linguistics. 00, 1-35. Online 03 June 2015. DOI: 10.1080/10489223.2015.1028628.
2015
Barberán, T.; Garcia del Real, I. & Ezeizabarrena, M.J. (2015). Diferencias individuales en la interpretación temprana de la cuantificación y del aspecto en el español ibérico. In Demerval da Hora, Juliene Lopes R. Pedrosa, Rubens M. Lucena (org.), ALFAL 50 anos: Contribuições para os estudos linguísticos e filológicos João Pessoa - Paraíba, Brasil. Libro digital producido por Ideia, 238-264. ISBN 978-85-463-0003-7.
Ezeizabarrena, M.J. (2015), Kode alternantzia elebidun txikien hizkuntzak bereizteko gaitasunaren adierazgarri. In M.J. Ezeizabarrena & R. Gomez, (eds.) Eridenen du zerzaz kontenta. Sailkideen omenaldia Henrike Knörr irakasleari (1947-2008). Bilbao: Servicio de Publicación de la Universidad del País Vasco, 207-226. ISBN: 978-84-9860-910-3.
Ezeizabarrena, M.J. & Alegria, A. (2015), Early coda production in bilingual Spanish and Basque. In Tiffany Judy & Silvia Perpignan (eds.), The Acquisition of Spanish as a Second Language: Data from Understudied Language Pairings. J. Benjamins, 75-104. ISBN 9789027258021. DOI: 10.1075/ihll.3
Ezeizabarrena, M.J. & Gómez, R. (eds.) (2015), Eridenen du zerzaz kontenta. Sailkideen omenaldia Henrike Knörr irakasleari (1947-2008). Bilbao: Servicio de Publicación de la Universidad del País Vasco. ISBN: 978-84-9860-910-3.
2014
Ezeizabarrena, M.J. (2014) “Book Review: Edith L. Bavin and Sabine Stoll (Eds.), The acquisition of ergativity (Trends in Language Acquisition Research, 9. First Language. 34: 5, 462-464. ISSN: 20140142-7237
Garcia del Real, I.; van Hout, A. & Ezeizabarrena, M.J. (2014), Asymmetries in the Acquisition of Perfective and Imperfective in Spanish: Comprehension vs. Production. In Chia-Ying Chu, Caitlin E. Coughlin, Beatriz Lopez Prego, Utako Minai, and Annie Tremblay (eds.), Selected Proceedings of the 5th Conference on Generative Approaches to Language Acquisition North America (GALANA 2012). Somerville: Cascadilla, 60-71. ISBN 978-1-57473-463-8.
Iraola, M.; Santesteban, M. & Ezeizabarrena, M.J. (2014), Discursive Feature Specification of the pronoun hura in child (L1, L2) and adult Basque. In J. Costa, A. Fiéis, M.J. Freitas, M. Lobo & A.L. Santos (eds.), New Directions in the Acquisition of Romance Languages. Selected Proceedings of The Romance Turn V. Cambridge Scholars Publishing. 134-157. ISBN (10): 1-4438-5948-6, ISBN (13): 978-1-4438-5948-6.
Munarriz, A.; Ezeizabarrena, M.J. & Gutierrez-Mangado, M.J. (2014), Absence of morphosyntactic cross-language effects in Spanish-Basque bilingual aphasia. In M.Deuchar (ed.) Special Issue on Cross-language effects in Bilingualism. Bilingualism, Language and Cognition. doi:10.1017/S136672891400042X
2013
Ezeizabarrena, M.J. (2013), Overt subjects in early Basque. In P. Guijarro-Fuentes & M.P. Larrañaga (eds.). Special Issue on Basque Bilingualism: a tale of many stories. International Journal of Bilingualism, 17 (3), 309-336.
Ezeizabarrena, M.J.; Barnes, J.; García, I.; Barreña, A. & Almgren, M. (2013), Using Parental Report Assessment for Bilingual Preschoolers: the Basque experience. In V. C. Mueller Gathercole (ed.), Solutions for the Assessment of bilinguals. Clevedon: Multilingual Matters, 57-80. ISBN 9781783090143, ISBN 9781783090136.
2012
Ezeizabarrena, M.J. (2012), The acquisition of the (in)consistent ergative marking in Basque: L1 and early L2. Lingua 122 (3), 303-317. I. Laka & B. Fernández (eds). Special Issue accounting for ergativity. ISSN: 0024-3841.
Ezeizabarrena, M.J. (2012). Children do no substitute object relatives with subject relatives in every Romance language: the case of Spanish. In L. Avram (ed.) Special Issue on the acquisition of relative clauses in Romance Languages of Revue Roumaine de Linguistique / Romanian Review of Linguistics. RRL, LVII, 2, p. 161–181, Bucureşti.
Ezeizabarrena, M.J. & Munarriz, A. (2012), Orden de palabras en los enunciados mixtos (euskera-castellano) de bilingües típicos y atípicos. In Cestero Mancera, Ana M. Molina Martos, Isabel & Paredes García, Florentino (eds.), La lengua, lugar de encuentro. Actas del XVI Congreso Internacional de la ALFAL (Asociación de Lingüística y Filología de la América Latina). Alcalá de Henares: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá. ISBN: 978-84-8138-771-1; CD: 3893-3902.
García del Real, I.; Ezeizabarrena, M.J. (2012), Comprehension of grammatical and lexical aspect in Spanish and Basque. In S. Ferré, Ph. Prévost, L. Tuller & R. Zebib (eds.) Selected Proceedings of the Romance Turn IV Workshop on the Acquisition of Romance Languages. Cambridge Scholars Publishing, 82-103. ISBN (10): 1-4438-3498-X, ISBN (13): 978-1-4438-3498.
Gutiérrez-Mangado, M.J. & Ezeizabarrena, M.J. (2012), Asymmetry in child comprehension and production of Basque subject and object relative clauses. BUCLD 36 Online Proceedings Supplement. http://www.bu.edu/bucld/proceedings/supplement/vol36/
Katsos, N.; Ezeizabarrena, M.J.; Gavarro, A. et al. (2012). The acquisition of quantification across languages: Some predictions. In Alia K. Biller, Esther Y. Chung, and Amelia Kimball (eds.) Proceedings of the 26th Annual Boston University Conference on Child Language Development. Cascadilla Press, Somerville, MA, volume 2; 258-268.
Iraola, M. & Ezeizabarrena, M.J. (2012), La resolución anafórica en la adquisición del euskera. In I.Elorza, O. Carbonell i Cortés, R. Albarrán, B. García & M. Pérez-Veneros (eds.), Empiricism and analytical tolos for 21st Century Applied Linguistics.Selected Papers from the XXIX International Conference of the Spanish Association of Applied Linguistics (AESLA). Salamanca: Universidad de Salamanca, 65-76. ISBN 978-84-9012-154-2
2011
Barreña, A.; Ezeizabarrena, M.J. & García, I. (2011), La influencia del grado de exposición a una o más lenguas en la adquisición del euskera infantil: léxico y gramática. Infancia y aprendizaje 34 (4), 393-408. ISSN: 0210-3702.
Iraola, M. & Ezeizabarrena, M.J. (2011), Anaphora resolution in Basque: Null vs. overt subject hura. In N. Danis, K. Mesh & H. Sung (eds.) BUCLD 35 Online Proceedings Supplement. http://www.bu.edu/bucld/proceedings/supplement/vol35/.
2010
Ezeizabarrena, M.J. & Aéby, S. (2010), Les phénomènes de code-switching dans les conversations adulte-enfant(s) en Basque-Espagnol: une approche syntaxique. In Olivieri (ed.). La Syntaxe de Corpus. Corpus 9, 53-80. ISSN 1 638-9808.
García, I.; Arratibel, N.; Barreña, A.; & Ezeizabarrena, M.J. (2010), Generoaren eragina komunikazioren garapenean 8-30 hilabete bitarteko haur euskaldunetan. Uztaro 75, 69-86. ISSN 1130-5738.
2009
Barreña, A.; García, I. & Ezeizabarrena, M.J. (2009), Elebakarren eta elebidunen euskararen jabekuntzaren erritmoaren inguruan. Gogoa 9, (1): 63-92. ISSN: 1577-9424.
Ezeizabarrena, M.J. (2009) Development in language mixing: early Basque-Spanish bilingualism. In J.Grinstead (ed). Hispanic child languages: typical and impaired development. Amsterdam: Benjamins, 57-89. ISBN 978 90 272 5311 8.
Ezeizabarrena, M.J; Manterola, I. & L. Beloki (2009): Euskara H2 goiztiarraren ezaugarrien bila: adizkiak eta gramatika-kasuak haurren ipuin-kontaketetan. In Idiazabal & Barreña (eds). Ikasteredu elebidunak eta euskararen azterketan (iker)molde berriak. Euskera 54, 2-1, 639-681. Bilbo: Euskaltzaindia. ISSN: 0210-1564.
Munarriz, A. & Ezeizabarrena, M.J. (2009) Parafasias fonológicas en el habla de un bilingüe adulto. In Bretones, C.; J.F. Fernández, J.R. Ibáñez, M.E. García; M.E. Cortés; S. Salaberri; M.S. Cruz, N. Perdú & B. Cantizano (eds.), Applied Linguistics Now: Understanding Language and Mind. La lingüística Aplicada Actual: Comprendiendo el lenguaje y la mente. Almería: Asociación Española de Lingüística Aplicada, 877-888. ISBN 978-84-692-1479-4
Munarriz, A. & Ezeizabarrena, M.J. (2009) La denominación como instrumento para el diagnóstico de la anomia. In V. Marrero & I. Pineda (eds.) La lingüística ante el reto de la aplicación clínica. Linguistics: the Challenge of Clinical Application. Madrid: UNED-Euphonia, 158-167. ISBN 978-84-936668-3-5.
2008
Barreña, A.; Ezeizabarrena, M.J. & García, I. (2008), Entzundako hizkuntzaren eragina haur euskaldun txikien gramatika-garapenean. In X.Artiagoitia & J. Lakarra (eds.) 2008, Patxi Goenagaren omenez. Gramatika Jaietan, 93-113. ASJU. ISBN: 978-84-9860-085-8.
Barreña, A.; Ezeizabarrena, M.J. & García, I. (2008), Influence of the linguistic environment on the development of the lexicon and grammar of Basque bilingual children. In C. Pérez-Vidal, M. Juan-Garau & A. Bel (eds.), A Portrait of the Young in the New Multilingual Spain. Clevedon, UK: Multilingual Matters: 86-110. ISBN-13 978-1-84769-023-4, ISBN-13: 978-1-84769-022-7
Barreña, A.; García, I.; Ezeizabarrena, M.J.; Almgren, M.; Arratibel,N; Olano, I.; Barnes, J.; Petuya, A.; Colina, A. (2008), MacArthur-Bates komunikazio garapena neurtzeko zerrenda euskarara egokitua. Erabiltzaileentzako gida eta eskuliburu teknikoa. [Inventario para la medición del desarrollo comunicativo adaptado al euskara. Guía y manual técnico para el usuario]. Bilbao: Udako Euskal Unibertsitatea. ISBN: 978-84-8438-177-8.
García, I.; Arratibel, N., Barreña, A. & Ezeizabarrena, M.J. (2008) Adaptación de los inventarios MacArthur-Bates al euskara: desarrollo comunicativo entre los 8 y los 30 meses. Infancia y Aprendizaje 31 (4), 411-424. ISSN 0210-3702.
2007
Barreña, A.; García, I.; Ezeizabarrena, M.J; Almgren M.; Arratibel, N.; Petuya, A. & A. Colina (2007), Euskararen garapena lehen hizkuntza legez eta morfologiaren agerrera mailakatuaren inguruan. Uztaro 60, 63-83. ISSN: 1130-5738.
2006
Almgren, M.; Ezeizabarrena, M.J., & Garcia, I. (2006), The Basque CDI: Applications in a bilingual society. In Ericsson, M. (ed.) Proceedings from the First European Network Meeting on the Communicative Development Inventories. Suecia: Gävle University Press, 83-92. ISBN 978-91-974948-8-5.
Ezeizabarrena, M.J. & Laka, I. (2006) Itzuleraren hipotesia: Jabekuntza eta afasiaren erkaketa. B. Fernández & I. Laka (eds.) Andolin gogoan. Essays in honour of professor Eguzkitza. Bilbo: Servicio de Publicaciones de la UPV, 367-382. ISBN: 84-8373-890-2.
Pérez-Pereira, M.;.Almgren, M; Resches, M.; Ezeizabarrena, M.J.; Díaz, M.C.; García, I. (2006), Cross-linguistic comparisons between Basque and Galician. In Ericsson, M. (ed.) Proceedings from the First European Network Meeting on the Communicative Development Inventories. Suecia: Gävle University Press, 22-31. ISBN 978-91-974948-8-5.