Subject

XSL Content

Language Technologies for Digital Humanities

General details of the subject

Mode
Face-to-face degree course
Language
English

Description and contextualization of the subject

El objetivo de este curso es comprender el cambio de paradigma en las Humanidades para su denominaci¿omo Humanidades o Humanidades Digitales (HD), en general. El objetivo m¿concreto es la de trabajar en un grupo interdisciplinar y realizar una tarea propia de un proyecto de HD donde el Procesamiento del Lenguaje Natural (PLN) o las tecnolog¿ del lenguaje ayudan y mejoran la investigaci¿ revalorizan la investigaci¿Para ello, se ense¿n los casos de uso y se trabajar¿iguiendo los principios FAIR para trabajar con grandes cantidades de datos, herramientas de visualizaci¿metodolog¿ e infraestructuras que ayudan para que el cambio de paradigma se realice con ¿to y la brecha digital sea el menor posible.

Teaching staff

NameInstitutionCategoryDoctorTeaching profileAreaE-mail
ALTUNA DIAZ, BEGOÑAUniversity of the Basque CountryDoctorBilingual** n o c o n s t a e l a r e a * ó " á r e a p r o v i s i o n a l"begona.altuna@ehu.eus
IRUSKIETA QUINTIAN, MIKELUniversity of the Basque CountryProfesorado AgregadoDoctorBilingualTeaching of Language and Literature mikel.iruskieta@ehu.eus
MEURERS , WALT DETMARUniversität TübingenDoctor

Competencies

NameWeight
Demonstrate skills in working on an eHumanities project in an interdisciplinary group, using natural language processing tools.30.0 %
Identify linguistic structures in text collections and tools for analysis in eHumanities projects. 10.0 %
Ability to manage, enrich and handle language resources for human language processing.20.0 %
Ability to manage knowledge-based strategies and tools for human language processing.20.0 %
Develop action and communication skills in the digital context in order to develop an eHumanities project.20.0 %

Study types

TypeFace-to-face hoursNon face-to-face hoursTotal hours
Lecture-based1522.537.5
Applied computer-based groups304575

Learning outcomes of the subject

Conocer los m¿dos, herramientas proyectos innovadores en las Humanidades Digitales: (a) Proyectos que facilitan la labor diaria en la investigaci¿(b) Proyectos de HD que adem¿de facilitar la labor diaria los subprogramas dan un plus a la investigaci¿ (c) proyectos que solamente tienen sentido en un contexto digital.

Aprender a utilizar tecnolog¿ del lenguaje para analizar y visualizar los datos de los de textos.

Implementaci¿e un proyecto multidisciplinar en HD.

Identificar los m¿dos, las herramientas, los recursos de un proyecto de HD.

Utilizar herramientas de PLN para analizar la complejidad de los textos.

Temary

Bibliography

Basic bibliography

Battershill, C., Ross, S. (2017). Using digital humanities in the classroom: A practical introduction for teachers, lecturers, and students. London: Bloomsbury Academic.

Fradejas-Rueda, J.M.. (2016). ¿El an¿sis estilom¿ico aplicado a la literatura espa¿: las novelas policiacas e hist¿as.¿ Revista Caracteres, Vol. 5, 2. http://revistacaracteres.net/revista/vol5n2noviembre2016/analisis-estilometrico/

Schreibman, S., Siemens, R., Unsworth, J. (Eds.). (2004). A Companion to Digital Humanities. Oxford: Blackwell. http://www.digitalhumanities.org/companion/

Otegi, A. Imaz, O. D¿ de Ilarraza, A. Iruskieta, M. Uria, L. (2017). ANALHITZA: a tool to extract linguistic information from large corpora in Humanities research. Procesamiento del Lenguaje Natural 58: 77-84.

Posner, M. (2013). How did they make that? Miriam Posner¿s Blog, 29.

Sinclair, S., Rockwell, G. (2016). Voyant tools. URL: http://voyant-tools. org/ [September 5, 2016].

XSL Content

It was not possible to load the content, please try again later. In case the problem persists contact CAU (Phone: 916014400 / E-mail: cau@ehu.eus / Website: https://lagun.ehu.eus).