Subject
Research in Environmental Contamination and Toxicology (INCyTA)
General details of the subject
- Mode
- Face-to-face degree course
- Language
- English
Description and contextualization of the subject
Annually, a general workshop is held in the facilities of the PiE-UPV/EHU, where students hare experiences for 2 weeks. Teaching staff from all the institutions in the ECT Consortium and world-wide renowned environmental scientists participating as guest lecturers are present. PhD candidates of the local CTA PhDprogramme present their PhD outputs to ECT EMJMD students.The topics covered will allow getting knowledge in main aspects of research in the field of environmental toxicology and chemical contaminants, including on the main global problems and challenges, mainly related with pollution and global changes, and the acquisition of skills and training on methods and approaches expected to contribute to the mitigation of their effects (through prevention, assessment and management).
Aims
¿ to provide an updated point of view of the main problems in applied marine research;
¿ to provide a cross-section viewpoint of hot spots in RiMER; and
¿ to facilitate contacting with renowned scientists/research groups.
Objectives
At the end of the Unit, you should:
1. understand the current topics in environmental contamination and toxicology research
2. identify most active research groups in environmental contamination and toxicology
3. have gained a knowledge of the main problems that concern applied environmental research
Key Skills Acquired
At the end of the Unit, you should be able to:
1. be familiar with science communication skills;
2. develop a critical way of thinking; and
3. acquire a transversal, multidisciplinary perspective of ECT research
Teaching staff
Name | Institution | Category | Doctor | Teaching profile | Area | |
---|---|---|---|---|---|---|
CAJARAVILLE BERECIARTUA, MIREN PILARE | University of the Basque Country | Profesorado Catedratico De Universidad | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | mirenp.cajaraville@ehu.eus |
CANCIO URIARTE, IBON | University of the Basque Country | Profesorado Pleno | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | ibon.cancio@ehu.eus |
ETXEBARRIA LOIZATE, NESTOR | University of the Basque Country | Profesorado Catedratico De Universidad | Doctor | Bilingual | Analytical Chemistry | nestor.etxebarria@ehu.eus |
Competencies
Name | Weight |
---|---|
20.0 % | |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a la biodisponibilidad de contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones. | 20.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a los Programas de seguimiento ambientales de los niveles y efectos de los contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones. | 20.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos, práctica y aplicaciones de la evaluación integral de la salud de los ecosistemas (acuáticos y terrestres) en un ambiente cambiante y sometido a fuentes múltiples de estrés ambiental, incluidos los contaminantes químicos. | 20.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a los mecanismos de toxicidad de contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones. | 20.0 % |
Study types
Type | Face-to-face hours | Non face-to-face hours | Total hours |
---|---|---|---|
Lecture-based | 36 | 54 | 90 |
Workshop | 24 | 36 | 60 |
Training activities
Name | Hours | Percentage of classroom teaching |
---|---|---|
Groupwork | 30.0 | 50 % |
Lectures | 80.0 | 36 % |
Seminars | 40.0 | 40 % |
Assessment systems
Name | Minimum weighting | Maximum weighting |
---|---|---|
Attendance is compulsory. All absences must be justified documentally. Active participation in the activities of the course is required; particular attention will be paid to the participation in open discussions in lectures, seminars and practicals. | 0.0 % | 50.0 % |
Practical tasks | 50.0 % | 100.0 % |
Written examination | 0.0 % | 50.0 % |
Learning outcomes of the subject
At the end of the Unit, you should be able to:1. be familiar with science communication skills;
2. develop a critical way of thinking; and
3. acquire a transversal, multidisciplinary perspective of ECT research
Ordinary call: orientations and renunciation
Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.
El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.
Extraordinary call: orientations and renunciation
Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.
El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.
Temary
Lectures and Round Tables on the following topics:Ecosystem health assessment in water and soil ecosystems
Environmental Risk Assessment and Regulatory Toxicology
Emerging and persistent pollutants
Pollution effects in cultural heritage
Environmental specimen banking
Nanotoxicity
Human risk assessment and Public health
Bibliography
Basic bibliography
Kesari, K.K. (Ed.). 2017. Perspectives in Environmental Toxicology. Springer. ISBN 978-3-319-46248-6Newman, M.C. (Ed.). 2014. Fundamentals in Environmental Toxicology (4th edition). CRC Press. ISBN 9781466582293
D¿Mello, J.P.F. (Ed.). 2019. A handbook of Environmental Toxicology: Human disorders and ecotoxicology. CABI. 978-1786394675