Subject

XSL Content

Research in Environmental Contamination and Toxicology (INCyTA)

General details of the subject

Mode
Face-to-face degree course
Language
English

Description and contextualization of the subject

Annually, a general workshop is held in the facilities of the PiE-UPV/EHU, where students hare experiences for 2 weeks. Teaching staff from all the institutions in the ECT Consortium and world-wide renowned environmental scientists participating as guest lecturers are present. PhD candidates of the local CTA PhDprogramme present their PhD outputs to ECT EMJMD students.

The topics covered will allow getting knowledge in main aspects of research in the field of environmental toxicology and chemical contaminants, including on the main global problems and challenges, mainly related with pollution and global changes, and the acquisition of skills and training on methods and approaches expected to contribute to the mitigation of their effects (through prevention, assessment and management).



Aims

¿ to provide an updated point of view of the main problems in applied marine research;

¿ to provide a cross-section viewpoint of hot spots in RiMER; and

¿ to facilitate contacting with renowned scientists/research groups.



Objectives

At the end of the Unit, you should:

1. understand the current topics in environmental contamination and toxicology research

2. identify most active research groups in environmental contamination and toxicology

3. have gained a knowledge of the main problems that concern applied environmental research



Key Skills Acquired

At the end of the Unit, you should be able to:

1. be familiar with science communication skills;

2. develop a critical way of thinking; and

3. acquire a transversal, multidisciplinary perspective of ECT research

Teaching staff

NameInstitutionCategoryDoctorTeaching profileAreaE-mail
CAJARAVILLE BERECIARTUA, MIREN PILAREUniversity of the Basque CountryProfesorado Catedratico De UniversidadDoctorBilingualCellular Biologymirenp.cajaraville@ehu.eus
CANCIO URIARTE, IBONUniversity of the Basque CountryProfesorado PlenoDoctorBilingualCellular Biologyibon.cancio@ehu.eus
ETXEBARRIA LOIZATE, NESTORUniversity of the Basque CountryProfesorado Catedratico De UniversidadDoctorBilingualAnalytical Chemistrynestor.etxebarria@ehu.eus

Competencies

NameWeight
20.0 %
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a la biodisponibilidad de contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones.20.0 %
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a los Programas de seguimiento ambientales de los niveles y efectos de los contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones.20.0 %
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos, práctica y aplicaciones de la evaluación integral de la salud de los ecosistemas (acuáticos y terrestres) en un ambiente cambiante y sometido a fuentes múltiples de estrés ambiental, incluidos los contaminantes químicos.20.0 %
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a los mecanismos de toxicidad de contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones.20.0 %

Study types

TypeFace-to-face hoursNon face-to-face hoursTotal hours
Lecture-based365490
Workshop243660

Training activities

NameHoursPercentage of classroom teaching
Groupwork30.050 %
Lectures80.036 %
Seminars40.040 %

Assessment systems

NameMinimum weightingMaximum weighting
Attendance is compulsory. All absences must be justified documentally. Active participation in the activities of the course is required; particular attention will be paid to the participation in open discussions in lectures, seminars and practicals.0.0 % 50.0 %
Practical tasks50.0 % 100.0 %
Written examination0.0 % 50.0 %

Learning outcomes of the subject

At the end of the Unit, you should be able to:

1. be familiar with science communication skills;

2. develop a critical way of thinking; and

3. acquire a transversal, multidisciplinary perspective of ECT research

Ordinary call: orientations and renunciation

Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.



Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.



El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.

Extraordinary call: orientations and renunciation

Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.



Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.



El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.

Temary

Lectures and Round Tables on the following topics:

Ecosystem health assessment in water and soil ecosystems

Environmental Risk Assessment and Regulatory Toxicology

Emerging and persistent pollutants

Pollution effects in cultural heritage

Environmental specimen banking

Nanotoxicity

Human risk assessment and Public health



Bibliography

Basic bibliography

Kesari, K.K. (Ed.). 2017. Perspectives in Environmental Toxicology. Springer. ISBN 978-3-319-46248-6

Newman, M.C. (Ed.). 2014. Fundamentals in Environmental Toxicology (4th edition). CRC Press. ISBN 9781466582293

D¿Mello, J.P.F. (Ed.). 2019. A handbook of Environmental Toxicology: Human disorders and ecotoxicology. CABI. 978-1786394675