Subject

XSL Content

Multilingualism, attitudes and motivation

General details of the subject

Mode
Face-to-face degree course
Language
English

Teaching staff

NameInstitutionCategoryDoctorTeaching profileAreaE-mail
MOORE DE LUCA, EMILEE SARAHUniversidad Autónoma de BarcelonaProfesorado AgregadoDoctorMethods of Research and Diagnosis in Educationemilee.moore@uab.cat

Competencies

NameWeight
Conocer y analizar los principales problemas, conceptos y teorías asociadas con las actitudes de lenguas25.0 %
Comprender y analizar la relación entre el multilingüismo, las actitudes hacia las lenguas y la motivación para aprender lenguas25.0 %
Analizar las características principales de las ideologías relativas a las lenguas en relación al multilingüismo20.0 %
Evaluar el efecto diferenciador de las ideologías, actitudes, motivaciones e identidades en la educación multilingüe15.0 %
Examinar y evaluar distintas técnicas de investigación en el estudio de las actitudes hacia las lenguas y la motivación en contextos educativos15.0 %

Study types

TypeFace-to-face hoursNon face-to-face hoursTotal hours
Lecture-based152540
Seminar51015
Applied classroom-based groups101020

Training activities

NameHoursPercentage of classroom teaching
Analysing and discussing papers10.0100 %
Expositive classes20.0100 %
Reading and practical analysis20.00 %
Written discussion of a topic25.00 %

Assessment systems

NameMinimum weightingMaximum weighting
Otras Evaluaciones50.0 % 50.0 %
Presentations25.0 % 50.0 %
Questions to discuss25.0 % 25.0 %

Temary

Conceptos fundamentales. Diferencias entre actitudes y motivación

El enfoque psicosocial en el estudio de las actitudes y motivación. El modelo de Gardner. Enfoques cognitivos

La identidad etnolingüística y la saliencia de la lengua. Identidades múltiples. Distintos enfoques metodológicos en estudio de la identidad

Sintesis de los resultados de la investigación. Influencia de estos resultados en la planificación lingüística, la elaboración de materiales y las técnicas de enseñanza-aprendizaje de lenguas

Bibliography

Compulsory materials

Blackledge A. and Pavlenko A. (eds.) (2002). Language Ideologies (Special issue). Multilingua, 21.

Edwards, J. (2009) Language and identity. Cambridge, UK:Cambridge University Press.

Garner, R.C. (1968) Attitudes and Motivation: Their Role in Second-Language Acquisition, TESOL Quarterly 141-

Giles, H. & Billings, A. (2004). Assessing language attitudes: Speaker evaluation studies. In Davies, A. and Elder C. (eds.), Handbook of Applied Linguistics, Basil Blackwell, Oxford.

Basic bibliography

Baker, C. (1992). Attitudes and Language. Clevedon: Multilingual Matters.

Bradac, J., Cargile A. and Hallett, J. (2001). Language Attitudes: Retrospect, Conspect and Prospect. In W. P. Robinson and H.Giles (eds.), The New Handbook of Language and Social Psychology. Chichester, Wiley.

Edwards J. (1999). Refining our understanding of Language Attitudes. Journal of Language and Social Psychology, 18(1), 101-110.

In-depth bibliography

Blommaert, J. (2010). The sociolinguistics of globalization. Cambridge : Cambridge University Press.

Csizér, K., Kormos, J., Sarkadi, A. (2010) The Dynamics of Language Learning Attitudes and Motivation: Lessons From an Interview Study of Dyslexic Language Learners, The Modern Language Journal, 94, 3, 470-487(18)

DeWaele, J.M. (2010). Emotions in multiple languages. Basingstroke: PalgraveMacmillan.

Dörnyei, Z., Csizér, K. and N. Németh (2006). Motivation, Language Attitudes and Globalisation: A Hungarian Perspective. Clevedon, UK : Multilingual Matters.

Gardner, R.C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Arnold.

Garrett, P., Coupland N. & Williams A. (2003). Investigating Language Attitudes: Social meanings of dialect, ethnicity and performance. Cardiff: University of Wales Press.

Woolard, K. (1989). Double talk : bilingualism and the politics of ethnicity in Catalonia. Stanford: Stanford University Press.

Journals

- Journal of Multilingual & Multicultural Development

www.tandf.co.uk/journals/0143-4632

- Multilingua

www.degruyter.de

Journal of Language, Identity and Education

www.tandf.co.uk/journals/titles/15348458.asp

Links

http://www.ehow.com/how_6914797_write-language-attitude-language-motivation.html

XSL Content

Suggestions and requests