Gaia

XSLaren edukia

Fonetika eta Fonologiaren Oinarriak

Gaiari buruzko datu orokorrak

Modalitatea
Ikasgelakoa
Hizkuntza
Gaztelania

Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua

Ikastaroaren helburu nagusia da lan fonetiko-fonologikoak egiteko ezinbesteko tresnak ikasleei ematea. Ikastaroan landuko dira fonetika artikulatorioaren eta akustikoaren kontzeptu nagusiak eta fonologiaren oinarriak (fonologiako klase naturalak, azpiko errepresentazioak eta deribazio-arauak, silaba-egitura eta fonologia suprasegmentala, besteak beste). Halaber, ikerketaren gaur egungo egoera ezagutzeko, ikuspegi historikotik ere begiratuko zaio esparruari. Hizkuntza askotako datu enpirikoen gainean egingo da lan beti, eta ikastaroaren zati garrantzitsua izango dira fonetikako eta fonologiako ariketa praktikoak.

Ikastaroaren helburua lortzeko(hau da, ikasleak lan fonetiko-fonologikoak egiteko tresnak bereganatzea), Laborategia Fonologiaren (FL) ikuspuntutik lan egingo da ikastaroan. FLren xedea da fenomeno fonologikoak ebidentzia fonetikoan oinarrituta azaltzea. FL, beraz, hizkuntzalaritza esperimentalaren barruan kokatzen da: ikerketa-galdera egitea, produkzio/pertzepzio esperimentu fonetikoa diseinatzea, parte-hartzaileak aukeratzea, grabaketa egitea edo estimuluak aurkeztea, analisi akustikoa/artikulatorioa, emaitzak kuantifikatzea eta analisi estatistikoa, emaitzak interpretatzea eta ondorioak ateratzea.

Irakasleak

IzenaErakundeaKategoriaDoktoreaIrakaskuntza-profilaArloaHelbide elektronikoa
ELORDIETA ALCIBAR, GORKAEuskal Herriko UnibertsitateaIrakaslego AgregatuaDoktoreaElebidunaHizkuntzalaritza Orokorragorka.elordieta@ehu.eus
KRAJEWSKA , DOROTA URSZULAEuskal Herriko UnibertsitateaIrakaslego AgregatuaDoktoreaElebidunaEuskal Filologiadorota.krajewska@ehu.eus

Gaitasunak

IzenaPisua
Discernir entre fenómenos fonéticos (acústicos y articulatorios) y fenómenos fonológicos y la relación de éstos con la morfología.25.0 %
comprender la variabilidad lingüística y extraer y formalizar las propiedades fonético-fonológicas de las distintas lenguas naturales.25.0 %
entender y utilizar el razonamiento de las propuestas teóricas más influyentes sobre la fonología de las lenguas naturales en el campo de la lingüística formal.25.0 %
entender y utilizar la terminología específica más usual en el campo de la fonética, la fonología y la morfología.25.0 %

Irakaskuntza motak

MotaIkasgelako orduakIkasgelaz kanpoko orduakOrduak guztira
Magistrala18018
Gelako p.606
Laborategiko p.606
Ordenagailuko p.04545

Irakaskuntza motak

IzenaOrduakIkasgelako orduen ehunekoa
Ariketak30.050 %
Irakurketak15.00 %
Lanak ekipo informatikoekin30.050 %

Ebaluazio-sistemak

IzenaGutxieneko ponderazioaGehieneko ponderazioa
Bertaratzea eta Parte-hartzea10.0 % 30.0 %
Lanak proiektuak50.0 % 70.0 %
Etengabeko ebaluazioa40.0 % 60.0 %

Irakasgaia ikastean lortuko diren emaitzak

Fenomeno fonetikoek (akustiko eta artikulatorioek) eta fenomeno fonologikoek morfologiarekin duten lotura bereiztea.

Hizkuntza-aldakortasuna ulertzea eta hizkuntza naturalen propietate fonetiko-fonologikoak arakatzea eta formalizatzea.

Hizkuntzalaritzaren alorrean hizkuntza naturalen fonologian dauden proposamen teorikoak ulertzea eta arrazoitzea.

Fonetikaren, fonologiaren eta morfologiaren eremuan ohikoena den terminologia espezifikoa ulertzea eta erabiltzea.

Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea

Ikastaroa ebaluatuko da kontuan hartuta ikasleak egindako fonetika edo fonologiarekin lotutako lan esperimentalaren diseinua eta ikastaroan zehar egindako jarduerak. Klaseetara etortzea bereziki garrantzitsua izango da, klaseetan jarduera praktikoak egingo direlako eta ikaslearen parte-hartze aktiboa espero da.

Lan esperimentalaren diseinuak notaren %50 balioko du, ariketa praktikoek %40 eta klaseetara etortzeak eta parte-hartze aktiboak %10.



Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea

Lan esperimentalaren diseinuak notaren %100 balioko du.

Irakasgai-zerrenda

(1. blokea, Dorota Krajewska)



1. Sarrera. Fonetika eta fonologia.

2. Fonetika artikulatorioa y akustikoa.

3. Ikerketaren metodologia fonetika eta fonologian: landa-lana eta lan esperimentalak.



Nahitaezko irakurgaiak:

Ashby, Michael & Maidment, John. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge University Press.

Podesva, Robert J. & Zsiga, Elisabeth. 2013. Sound recordings: Acoustic and articulatory data. In Research methods in linguistics (169–194. or.). Cambridge University Press.





(2. bloke; Gorka Elordieta)



1. Fonemak eta alofonoak.

2. Azpiko errepresentazioak.

3. Tasun fonologikoak.

4. Erregela eta deribazioak.

5. Ikerketaren metodologia fonetika eta fonologian: landa-lana eta lan esperimentalak.



Nahitaezko irakurgaiak:

Gussenhoven, Carlos & Jacobs, Haike. 2017. Understanding phonology. London: Routledge.

Odden, David. 2005. Introducing phonology. Cambridge: Cambridge University Press.

Bibliografia

Nahitaez erabili beharreko materiala

Ashby, Michael & Maidment, John. 2005. Introducing phonetic science. Cambridge: Cambridge University Press.



Podesva, Robert J. & Zsiga, Elisabeth. 2013. Sound recordings: Acoustic and articulatory data. In Research methods in linguistics (169-194. or.). Cambridge: Cambridge University Press.



Gussenhoven, Carlos & Jacobs, Haike. 2017. Understanding phonology. London: Routledge.



Odden, David. 2005. Introducing phonology. Cambridge: Cambridge University Press.

Oinarrizko bibliografia

- Fonetika eta fonologiazko sarrerak:



Clark, John, Colin Yallop, eta Janet Fletcher. 2007. An introduction to phonetics and phonology. [3ª edizioa]. Blackwell Publishing.

Davenport, Mike, eta S. J. Hannahs. 2013. Introducing phonetics and phonology. [3ª edizioa]. Londres: Routledge.



- Fonetika:



Ashby, Patricia. 2011. Understanding Phonetics. Malden / Oxford: Blackwell.

Fernández Planas, Ana M. 2005. Así se habla. Nociones fundamentales de fonética general y española. Barcelona: Horsori.

Gil Fernández, Juana. 1990. Los sonidos del lenguaje. Madrid: Síntesis.

Ladefoged, Peter. 2001. Vowels and consonants. Oxford: Blackwell Publishing.

Ladefoged, Peter. 2003. Phonetic data analysis. Blackwell Publishing.

Ladefoged, Peter, and Ian Maddieson. 1996. The sounds of the world’s languages. Oxford: Blackwell Publishing.

Ladefoged, Peter, and Keith Johnson. 2011. A course in phonetics (6ª ed.). (CD-ROMarekin). Cengage Learning.

Martínez Celdrán, Eugenio, eta Fernández Planas, Ana M. 2007. Manual de fonética española: Articulaciones y sonidos del español. Barcelona: Ariel.



- Fonologia:



Gussenhoven, Carlos, eta Haike Jacobs. 2017. Understanding phonology. [4ª edición]. Londres: Routledge.

Hayes, Bruce. 2009. Introductory phonology. Wiley-Blackwell.

Odden, David. 2005. Introducing phonology. Cambridge University Press.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Beharraren arabera klasean emango da.

Aldizkariak

Lingua.



Language and Speech.



Journal of Phonetics.



Probus



Speech Communication.



Language and Speech

Estekak

http://phonetics.ucla.edu



Peter Ladefoged-en A course in phonetics eta Vowels and consonants liburuetako hots biltegietara sar daiteke.



http://www.web.uvic.ca/ling/resources/ipa/handbook.htm



Handbook of the International Phonetic Association-en hots biltegira sar daiteke.



http://www2.arts.gla.ac.uk/IPA/ipa.html



International Phonetic Association-en web orrialde ofiziala.



http://www.praat.org



PRAAT analisi akustikorako programaren web orrialdea.

XSLaren edukia

Iradokizunak eta eskaerak