Gaia

XSLaren edukia

Ekodiseinua eta ekonomia zirkularra

Gaiari buruzko datu orokorrak

Modalitatea
Bietakoa
Hizkuntza
Ingelesa

Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua

Ekonomia zirkularra gaur egun nagusi den sistema ekonomiko linealaren aukera bideragarri gisa aurkezten da. Mundu mugatu bat izateak, bere baliabide finituekin, prozesu jasangarrienak lehenetsi behar diren sistema ekonomiko jasangarri bat hartzeko beharra sortzen du.

Testuinguru horretan, baliabideak ziklo itxien barruan ahalik eta denbora gehien mantenduz, ekonomia zirkularrak hazkunde ekonomikoa bilatzen du modu jasangarrian. Produktuaren diseinuaren etapan zehazten da produktu batek bizitzan zehar izango duen inpaktuaren% 80, hemen hartutako erabakiek eragin oso nabarmena baitute ondorengo gainerako etapetan.

Horrela, ekodiseinuaren estrategiek produktuaren kudeaketa eta baliabideen erabilera eraginkorra erraztea bilatu behar dute bizitza baliagarrian zehar. Horretarako, egin beharreko produktuaren/zerbitzuaren gaineko produktuaren ingurumen-hobekuntza helburu duten hainbat araudi eta zehaztapen tekniko sartu dira berriki. Horien artean, aipatzekoa da "Europako Itun Berdea" edo European Green Deal, zeinaren bidez Europako Batzordearen helburua baita Europa klimatikoki neutrala izatea 2050erako. Neurri-sorta horren barruan, ekonomia zirkularreko plan zehatz bat dago. Ildo beretik, Eusko Jaurlaritzak Euskadiko 2030erako Ekonomia Zirkularraren Estrategia onartu berri du, eta horrek agerian uzten du erakunde publikoek ekonomia zirkularrean duten inplikazioa.

Irakasgai honetan, ekodiseinuak ekonomia zirkularrean duen garrantzia erakutsiko da, eta produktu/zerbitzu bat proiektatzen den unetik, haren bizi-zikloan zehar lotutako ingurumen-inpaktuak identifikatuko dira, ahal den neurrian murrizteko, betiere kalitateari/aplikazioei kalterik egin gabe. Negozio-eredua aldatzeko aukerak ere erakutsiko dira (zerbitizazioa, adibidez), ekonomia zirkularra bultzatzeko.

Irakasleak

IzenaErakundeaKategoriaDoktoreaIrakaskuntza-profilaArloaHelbide elektronikoa
LIZUNDIA FERNANDEZ, ERLANTZEuskal Herriko UnibertsitateaIrakaslego AgregatuaDoktoreaElebidunaIngeniaritzako Adierazpen Grafikoaerlantz.liizundia@ehu.eus
OTEGI OLASO, JOSE RAMONEuskal Herriko UnibertsitateaIrakaslego AgregatuaDoktoreaElebidunaIngeniaritzako Proiektuakjoserra.otegi@ehu.eus
TOLEDO GANDARIAS, NEREAEuskal Herriko UnibertsitateaIrakaslego OsoaDoktoreaElebidunaIngeniaritzako Proiektuaknerea.toledo@ehu.eus

Gaitasunak

IzenaPisua
Produktuaren diseinu-teoriak eta bizi-zikloa aplikatzea.50.0 %
Proiektuen kudeaketa jasangarrirako erabiltzen diren tresnak eta teknikak aplikatzea.50.0 %

Irakaskuntza motak

MotaIkasgelako orduakIkasgelaz kanpoko orduakOrduak guztira
Magistrala101020
Gelako p.102535
Ordenagailuko p.101020

Irakaskuntza motak

IzenaOrduakIkasgelako orduen ehunekoa
Ariketak25.010 %
Azalpenezko eskolak30.033 %
Talde-lana20.010 %

Ebaluazio-sistemak

IzenaGutxieneko ponderazioaGehieneko ponderazioa
Bertaratzea eta Parte-hartzea10.0 % 30.0 %
Azalpenak25.0 % 45.0 %
Idatzizko azterketa15.0 % 35.0 %
Lan praktikoak30.0 % 50.0 %

Irakasgaia ikastean lortuko diren emaitzak

Ikasgaia amaitzean, ikaskuntzaren emaitzak honela sailka daitezke:

Ezagutzak

• Ingurumen-aldetik jasangarria den produktu edo zerbitzu bat diseinatzerakoan, funtsezko alderdiak identifikatzen ditu.

• Produktu edo zerbitzu baten bizi-zikloa ezagutzen du.

• Produktu edo zerbitzu baten ingurumen-inpaktuak neurtzen ditu.



Trebetasunak

• Ekonomia zirkularraren esparruan, berriz diseinatzeko arazo espezifikoak konpontzen ditu.

• Hainbat motatako produktu eta zerbitzuen ingurumen-inpaktuak ikertzeko autonomia erakusten du.

• Produktuen eta zerbitzuen diseinuan hainbat diziplina integratzeko irtenbideak iradokitzen ditu.

• Ingeniaritzako, ingurumeneko eta gizarte-jasangarritasuneko alderdiak kontuan hartuta diseinatzen du



Eskumenak

• Produktuen eta zerbitzuen diseinu jasangarrian aritzen den talde bat kudeatzeko gai da.

• Ingurumen-legeria enpresan/erakundean integratzeko prozesua monitorizatzen du.

• Talde baten buru da, produktuen eta zerbitzuen jasangarritasunari buruzko legeria berria sortzeko.

Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea

La evaluación de la asignatura se desarrolla de forma continua, a lo largo del curso.

En la calificación de la asignatura se tienen en cuenta los siguientes factores:

• Asistencia y participación (20%): A pesar de que la asistencia no es obligatoria, es altamente recomendada por los contenidos que se desarrollan en el aula. Por eso, la asistencia forma parte del cálculo de la calificación final.

• Trabajo en equipo (grupos de 2) (40%): Al inicio de la asignatura, el alumnado será adscrito a equipos de trabajo de 2 personas. El trabajo en equipo en esta clase se considera muy relevante y por ello tiene una significativa importancia en la evaluación del alumnado. Cada equipo deberá entregar un trabajo designado al inicio de la asignatura. El trabajo se presentará de forma oral el último día lectivo en formato Power Point, y se compartirá con el resto del alumnado. Para poder aprobar la asignatura el trabajo deberá haber obtenido una calificación superior a 5 sobre 10.

• Examen (40%): Al igual que ocurre en los exámenes de certificación de las asociaciones de profesionales de dirección de proyectos, el examen será de forma test con varias opciones de respuesta. Para poder aprobar la asignatura el trabajo deberá haber obtenido una calificación superior a 4 sobre 10.



- La calificación de la asignatura se obtendrá de aplicar a cada uno de los factores (asistencia, trabajo en equipo, examen) su peso correspondiente.

- Si el trabajo no ha superado la nota de corte establecida, la nota final de la asignatura será de No Presentado.

- Si la nota del examen resulta ser inferior a 4,0, la nota final de la asignatura será la correspondiente a la nota del examen.

- Si el/la alumno/a decide renunciar a la Evaluación Continua de esta asignatura, deberá comunicarlo por escrito antes de la fecha límite de presentación del trabajo individual. Podrá encontrar esta fecha en la Guía del Estudiante entregada en clase y disponible en la plataforma eGela.



En este caso, para aprobar la asignatura, el alumno será evaluado a través de un examen escrito que podrá contener preguntas adicionales a las planteadas en el examen al que se someten los alumnos evaluados de manera continua y que recogerá todos los contenidos estudiados a lo largo del cuatrimestre correspondiente a la convocatoria. Esta evaluación se completará con un examen oral que se llevará a cabo el mismo día del examen escrito, previa cita a los alumnos inscritos en dicha convocatoria. En el examen oral los alumnos serán preguntados por los contenidos estudiados en el aula, así como por las actividades llevadas a cabo durante el cuatrimestre correspondiente. El alumno, para aprobar la asignatura, deberá aprobar ambas pruebas.

En el caso de que las condiciones sanitarias impidan la realización de una actividad docente y/o evaluación presencial, se activará una modalidad no presencial de la que los/las estudiantes serán informados puntualmente (aplicable a todas las convocatorias: ordinaria, extraordinaria y adelanto).

Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea

Irakasgaiaren ebaluazioa etengabe egiten da, ikasturtean zehar. Irakasgaiaren kalifikazioan honako faktore hauek hartzen dira kontuan:

• Asistentzia eta parte-hartzea (20%): Asistentzia derrigorrezkoa ez izan arren, oso gomendagarria da gelan garatzen diren edukiengatik. Horregatik, bertaratzea azken kalifikazioaren kalkuluaren parte da.

• Talde lana (2-ko taldeak) (40%): Irakasgaiaren hasieran, ikasleak 2 pertsonako lantaldeetara atxikiko dira. Gela honetako talde-lana oso garrantzitsutzat jotzen da, eta, horregatik, garrantzi handia du ikasleen ebaluazioan. Talde bakoitzak aukeratutako lan bat entregatu beharko du irakasgaiaren hasieran. Lana ahoz aurkeztuko da azken eskola-egunean Power Point formatuan, eta gainerako ikasleekin partekatuko da. Irakasgaia gainditu ahal izateko, lanak 10etik 5etik gorako kalifikazioa lortu beharko du..

• Azterketa (40%): Proiektuen zuzendaritzako profesionalen elkarteen ziurtapen-azterketetan gertatzen den bezala, azterketa test bidezkoa izango da, erantzuteko hainbat aukerarekin. Irakasgaia gainditu ahal izateko, lanak 10etik 4tik gorako kalifikazioa lortu beharko du.



- Irakasgaiaren kalifikazioa lortzeko, faktore bakoitzari (bertaratzea, banakako lana, talde-lana, azterketa) dagokion pisua aplikatuko zaio.

- Lanen batek ez badu gainditu ezarritako mozketa-nota, irakasgaiaren amaierako nota Ez aurkeztua izango da.

- Azterketaren nota 4,0 baino txikiagoa bada, ikasgaiaren amaierako nota azterketaren notari dagokiona izango da.

- Ikasleak irakasgai honen Etengabeko Ebaluazioari uko egitea erabakitzen badu, idatziz jakinarazi beharko du banakako lana aurkezteko azken eguna baino lehen. Egun hori ikasgelan entregatutako Ikaslearen Gidan aurkituko duzu, eGela plataforman.



Kasu horretan, ikasgaia gainditzeko, ikaslea idatzizko azterketa baten bidez ebaluatuko da. Azterketa horretan, modu jarraituan ebaluatutako ikasleek egindako azterketan planteatutakoez gain, beste galdera batzuk ere jaso ahal izango dira, eta deialdiari dagokion lauhilekoan ikasitako eduki guztiak jasoko dira. Ebaluazio hori ahozko azterketa batekin osatuko da, eta idatzizko azterketaren egunean bertan egingo da, deialdi horretan izena eman duten ikasleei hitzordua eskatu ondoren. Ahozko azterketan, ikasgelan ikasitako edukiei buruz galdetuko zaie ikasleei, bai eta dagokion lauhilekoan egindako jarduerei buruz ere. Ikasleak, ikasgaia gainditzeko, bi probak gainditu beharko ditu.

Osasun-baldintzek irakaskuntza-jarduera edota ebaluazio presentziala egitea eragozten badute, modalitate ez-presentzial bat aktibatuko da, eta ikasleei unean-unean emango zaie horren berri (deialdi guztietan aplikatu ahal izango da: ohikoa, ohiz kanpokoa eta aurrerapena).



Irakasgai-zerrenda

Ikasleek irakasgai hau hartuz eskuratu behar dituzten helburuak eta gaitasunak kontuan hartuta, eta aurreko ikasgaietan gaiari sarrera labur bat egingo zaiola, eduki teorikoen banaketa proposatzen da irakasgai hauetan:

1. Ekodiseinuaren oinarrizko printzipioak eta ondorioak: diseinu eta ekodiseinu kontzeptuaren sarrera. Produktuak eta zerbitzuak diseinatzeko oinarrizko printzipioak eta ondorioak. Produktuaren bizitza zikloa. Ekodiseinuaren abantailak. Energia aurreztea / iraunkortasuna. Produktuen joerak eta ondorioak. Adibideak. Prestakuntza.

2. Ekodiseinurako araudia eta zehaztapen teknikoak: Ekodiseinuan kontuan hartu beharreko araudia. Sektoreka zuzentarauen maparen ikuspegi globala: 2009/125 / CE Europako Zuzentaraua, energiari lotutako produktuei aplika dakizkiekeen ekodiseinuko baldintzak ezartzeko esparrua ezartzen duena; bizitza amaierako ibilgailuak (ELV); ekipo elektriko eta elektronikoen hondakinak (RAEE); hondarreko plastikozko janari ontziak. M / 543 bezalako neurri berriak. Patenteak.

3. Ekodiseinuaren integrazioa: Ekodiseinuaren integrazioa negozioak kudeatzeko sistemetan. ISO 14006:2020 nazioarteko arauaren printzipioak aplikatzea "Ingurumena kudeatzeko sistemak. Ekodiseinua txertatzeko jarraibideak ”. Bizitza Zikloaren Analisia (LCA) sarrera. Kontsumitzaileentzako komunikazio mekanismoak: Ingurumeneko Produktuen Deklarazioak (EPD, ingelesez), Produktuaren Ingurumen Aztarna (PEF), Erakundearen Ingurumen Aztarna (OEF), Aztarna Monobektoreak (karbonoa, ura, ...). Ekodiseinu prozesua. Adibide praktikoak. Prestakuntza.

4. Ekodiseinua eta enpresa: zerbitizazioa. Produktu-zerbitzu sistemetan oinarritutako negozio eredu berriak ezartzea, Ekonomia Zirkularra sustatzeko estrategia gisa. Zerbitzu motak. Iraunkortasuna / ingurumen eragina. Adibide praktikoak. Prestakuntza.

Bibliografia

Nahitaez erabili beharreko materiala

Irakasgaiaren jarraipena egiteko behar den irakaskuntza-materiala irakasleek emango dute ikastaroan zehar, gai horri dagokion eGela plataforma birtualaren bidez (https://egela.ehu.eus/). Material horren barruan daude gaia arautzen duen araudia, gaiaren programa, irakasleek erabilitako ikus-entzunezko materiala eta egin beharreko jardueren gidoia. Irakaskuntza-material horretaz gain, informazio-iturri osagarrien estekak emango dira, gai-multzoetan garatutako alderdiak osatzeko eta sakontzeko.



Oinarrizko bibliografia

- ISO 14006:2020 Environmental management systems — Guidelines for incorporating ecodesign: https://www.iso.org/standard/72644.html.

- The European Green Deal - Plan de Acción de Economía Circular: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/es/ip_20_420

- Basque Ecodesign Center (2013). Product Service Systems: ¿Qué pueden aportar a mi negocio? Cuaderno de Ideas nº1. Edita: Eusko Jaurlaritza /Gobierno Vasco

- Basque Ecodesign Center (2016). Ecodiseño para una Economía circular: Claves para fomentar un modelo económico sostenible. Cuaderno de Ideas nº13. Edita: Eusko Jaurlaritza / Gobierno Vasco.

- Comisión Europea (2014). Hacia una economía circular: un programa de cero residuos para Europa: SWD 206 final y SWD 211 final. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=celex%3A52014DC0398





Gehiago sakontzeko bibliografia

- Guías sectoriales de Ecodiseño (Ihobe): http://www.ihobe.eus/publicaciones/guias-sectoriales-ecodiseno



- Comisión europea (2001). Libro verde sobre la política de productos integrada. COM (2001) 68 final. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/ALL/?uri=CELEX:52001DC0068



- PRé Consultants, Mark Goedkoop, Michiel Oeie (2000). Eco-indicator 99 methodology report.



- PRé Consultants, Mark Goedkoop, Michiel Oeie (2001). User Manual Introduction into LCA methodology and practice with SimaPro 5.



- Rodrigo, J., Castells, F. (2002). Electrical and Electronic Practical Ecodesign Guide. Edita: Universidad Rovira i Virgili.



- Sociedad Pública de Gestión Ambiental –IHOBE (2000). Manual Práctico de Ecodiseño. Operativa de Implantación en 7 pasos. Edita: Departamento de Ordenación del Territorio, Vivienda y Medio Ambiente, Gobierno Vasco.







Aldizkariak

- International Journal of Sustainable Design



- Journal of Cleaner Production



- Journal of Industrial Ecology



- Resources, Conservation and Recycling



- Sustainability



- ACS Sustainable Chemistry and Engineering



- Nature Sustainability



Estekak

- The Circular Economy Foundation: http://economiacircular.org/EN/?page_id=62



- AENOR Gestión del Ecodiseño ISO 14006: https://www.aenor.com/certificacion/medio-ambiente/ecodiseno



- Ihobe: https://www.ihobe.eus/inicio



- Basque Ecodesign Center: http://www.basqueecodesigncenter.net/Default.aspx?IdMenu=20552758-7739-4933-b86f-8a063bb65abc&Idioma=es-ES



- European Commission > Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs > Industry > Sustainability and circular economy > Ecodesign: https://ec.europa.eu/growth/industry/sustainability/ecodesign_en



XSLaren edukia

Iradokizunak eta eskaerak