Gaia
Euskal Literaturan Espezializatzeko Mintegia I
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Euskara
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
Idazketaren sorkuntza-prozesua aztergai: kritika genetikoa eta metafikzioa euskal literaturan1. Irakasgaiaren helburuak.
• Kritika Genetikoari buruzko teoriez eta metodologiez jardutea.
• Arlo horetan euskal literatura garaikidean eginiko ikerketak ezagutzea.
• Metaliteratura eta metafikzioaren baliabide teoriko eta praktikoez hausnartzea.
• Euskal Literaturako lanetan metaliteraturak eta metafikzioak izan duen garrantziaz jabetzea.
Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
AYERBE SUDUPE, MIKEL | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Euskal Filologia | mikel.ayerbe@ehu.eus |
Gaitasunak
Izena | Pisua |
---|---|
Posmodernitatea bezalako kontzeptuak diren adierazpen literarioak identifikatzen, aztertzen eta interpretatzen jakitea, bai euskal literaturan, bai literatura unibertsalean. | 30.0 % |
Oroimen historikoari buruzko literaturan hautematen den garapena aztertzea, hainbat nazionalitatetako testuak eta genero literario konparatuz. | 30.0 % |
Gogoeta egin euskal literaturaren sistemaren estatusaz eta kritikaz | 40.0 % |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 12 | 16 | 28 |
Mintegia | 12 | 18 | 30 |
Gelako p. | 6 | 11 | 17 |
Irakaskuntza motak
Izena | Orduak | Ikasgelako orduen ehunekoa |
---|---|---|
Azalpenezko eskolak | 12.0 | 100 % |
Eztabaida taldean | 8.0 | 50 % |
Gai bat idatziz garatzea | 17.0 | 30 % |
Lanak aztertzea eta horiei buruz eztabaidatzea | 30.0 | 60 % |
Tutoretzak | 8.0 | 50 % |
Ebaluazio-sistemak
Izena | Gutxieneko ponderazioa | Gehieneko ponderazioa |
---|---|---|
Bertaratzea eta Parte-hartzea | 0.0 % | 15.0 % |
Azalpenak | 20.0 % | 35.0 % |
Lan praktikoak | 30.0 % | 50.0 % |
Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Ikasgai honetan, eduki teorikoez gain, literatur testuen irakurketa kritikoa landuko da. Honek ezinbestean eskatzen du ikasleen parte hartze aktiboa. Horretarako, ikasleak aurretik adostutako irakurgaiak irakurriko ditu, eta berauen azterketa zein aurkezpenak egin beharko ditu.Ebaluazio-sisteman zehaztu bezala, irizpide hauei jarraituz erabakiko da azken nota:
• Eskoletako parte hartzea: % 15
• Lan praktikoak: % 50
• Eskoletan burututako aurkezpenak: % 35
(Oharra: edonola ere, baliteke ikasgaiko ezaugarri zehatzen ondorioz ebaluazio irizpideak moldatzea)
Bestalde, eskoletara etorri ezin duten ikasleek lan tutorizatua egin beharko dute: eta eskoletan irakurri beharreko bibliografia kritikoa irakurri dutela frogatzen duten laburpenak aurkeztuko dituzte eta irakaslearekin adostuko duten lan luzea. Esan bzala, lan luzearen eduki, metodologia, helburu etab. irakaslearekin adostuko dute eta irakasleari jakinaraziko diote idatziz, proposamenari onarpena eman diezaion.
OHAR GARRANTZITSUA: Ebaluazio sistema hau aurrez aurreko eskoletarako dago pentsatua eta egokitu egingo da larrialdi egoera berririk sortuko balitz. Kasu horretan, irakasleak EGELAn zintzilikatuko du irakasgaiaren programa eguneratua eta ebaluazio sistema berria.
Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Ohiko deialdirako zehaztutako eskakizun berak mantentzen dira.OHAR GARRANTZITSUA: Ebaluazio sistema hau aurrez aurreko eskoletarako dago pentsatua eta egokitu egingo da larrialdi egoera berririk sortuko balitz. Kasu horretan, irakasleak EGELAn zintzilikatuko du irakasgaiaren programa eguneratua eta ebaluazio sistema berria.
Irakasgai-zerrenda
- Kritika Genetikoa: oinarri teoriko-metodologikoak.- Ikerketa Genetikoak euskal literaturan.
- Metaliteratura eta metafikzioa: definizioak, zehaztasunak eta bestelako baliabide literarioak.
- Egungo Euskal Literaturako obra metaliterario eta metafikzional esanguratsuen azterketa.
Bibliografia
Nahitaez erabili beharreko materiala
Derrigorrezko irakurketak, hurrenkeraren arabera antolatuak:Saizarbitoria, Ramon, 1969. Egunero hasten delako. Donostia: Erein.
Saizarbitoria, Ramon, 2007/2018. Egunero hasten delako. Donostia: Erein.
Sarrionandia, Joseba. Poemak eta narrazioak (aukeraketa bat).
Cano, Harkaitz. 2011. Twist. Zarautz: Susa.
+ Iraskaleak ikasgaian zehar banatuko dituen bstelako testu eta literatur lan-zenbait.
Oinarrizko bibliografia
OINARRIZKO BIBLIOGRAFIAARCOCHA-SCARCIA, A.; LLUCH PRATS, J. & OLAZIREGI, M. J. (ed.) (2010): En el taller del escritor. Génesis textual y edición de textos, Bilbo: UPV/EHU.
ARCOCHA-SCARCIA, A. (2018): "Les deux langues en clair-obscur dans Mimodrames et Icônes de Juan Mari Lekuona", Genesis, 46, 65-80.
BIASI, P.-M. de (2011): Génétique des textes, Paris: CNRS Éditions.
CAMARERO, J. (2004): Metaliteratura: estructuras formales literarias, Bartzelona: Anthropos.
CIFRE WIBROW, P. (2003): De la autoficción moderna a la metaficción postmoderna, Salamanca: Universidad de Salamanca.
COLLA, F. (koord.) (2005): Archivos. Cómo editar la literatura latinoamericana del siglo XX, Poitiers: CRLA-Archivos.
EGAÑA, I. (1999): “Zeru horiek: errezitalditik filmera” in Kortazar, J. (zuz.), Egungo euskal nobela eta zinema, Bilbo: UPV-EHU; 99-121.
GIL GONZÁLEZ, A. J. (Koord.) (2005): Metaliteratura y metaficción: balance crítico y perspectivas comparadas, Bartzelona: Anthropos.
GRÉSILLON, A. (1994): Éléments de critique génétique. Lire les manuscrits modernes, París: P.U.F.
HAY, L. (zuz.) (1979): Essais de crítique génétique, Paris: Flammarion.
HAY, L. (2002): La Littérature des écrivains. Questions de critique génétique, Paris: José Corti.
LOIS, É. (2001): Génesis de la escritura y estudios culturales. Introducción a la crítica genética, Buenos Aires: Edicial.
MANTEROLA, E. (2014): Euskal literatura itzulia. Bernardo Atxagaren lanak erdaretan, Bilbo: UPV/EHU.
OLAZIREGI, M. J. (2009): “Testuak mugimenduan. Iruzkin laburrak egungo euskal literatur lan zenbaitez” in Lapurdum, 13. zenb.; 289-295.
PASTOR PLATERO, E. (koord.) (2008): Genética textual, Madril: Arco.
POCHELU, J. (2009): “Aldakiak eta aldaerak: Atxagaren Obabako amerikanoa” in Lapurdum, 13. zenb.; 297-303.
WAUGH, P. (1984): Metafiction. The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction, New York: Methuen.
Gehiago sakontzeko bibliografia
Ikastaroan zehar, gaiak aztertu ahala helaraziko zaio bibliografia zehatzagoa ikasleari.Aldizkariak
ErleaEuskera
Oihenart
ASJU
Lapurdum
Fontes Linguae Vasconum
Hegats
Estekak
www.item.ens.fr (Institut des textes et manuscrits moderneS)www.armiarma.eus (aldizkariak, klasikoak, kritikoen hemeroteka...)
www.susa-literatura.eus
www.basqueliterature.com
http://www.ehu.eus/ehg/literatura/
Etxepare Euskal Institutua: www.etxepare.eus/argitalpenak
EIZIE: www.eizie.eus
EIE: www.idazleak.eus
Galtzagorri: www.galtzagorri.eus