Materia

Contenido de XSL

Semántica Computacional y Pragmática

Datos generales de la materia

Modalidad
Presencial
Idioma
Inglés

Descripción y contextualización de la asignatura

The course will address the following topics:

i) An introduction to the semantic interpretation including computational semantics and pragmatics. The objective of this first part of the course is to present the basic concepts about semantics that cover all topics related to the relationship between lexical, syntax and semantics, formal representation of the meaning of a sentence, computational approaches to formal semantics, essential resources necessary for the computational treatment of semantics.

ii) Logical formalisms and logic programming (Prolog).

iii) computational semantics including lexical semantics, lexical resources (i.e. WordNet), commonsense knowledge, reasoning, compositional and non compositional meaning, Definite Clause Grammars, Dialog, etc.

iv) Computational pragmatics and discourse including

a) the study of theories that formalize the rhetorical structure of a text (i.e. RST),

b) the problem of co-referencing and the identification of co-referencing chains and c) modeling of speech acts in dialogue.

Profesorado

NombreInstituciónCategoríaDoctor/aPerfil docenteÁreaEmail
ALVEZ GIMENEZ, JAVIERUniversidad del País Vasco/Euskal Herriko UnibertsitateaProfesorado AgregadoDoctorBilingüeLenguajes y Sistemas Informáticosjavier.alvez@ehu.eus
IRUSKIETA QUINTIAN, MIKELUniversidad del País Vasco/Euskal Herriko UnibertsitateaProfesorado AgregadoDoctorBilingüeDidáctica de la Lengua y la Literaturamikel.iruskieta@ehu.eus
RIGAU CLARAMUNT, GERMANUniversidad del País Vasco/Euskal Herriko UnibertsitateaProfesorado Titular De UniversidadDoctorNo bilingüeLenguajes y Sistemas Informáticosgerman.rigau@ehu.eus

Competencias

DenominaciónPeso
Habilidad para el manejo y la adaptación de los métodos simbólicos más relevantes para la investigación en las tecnologías de la lengua.25.0 %
Capacidad para establecer cómo diseñar y utilizar aplicaciones informáticas de tecnologías de la lengua.25.0 %
Identificar técnicas de representación de conocimiento lingüístico semántico y discursivo.25.0 %
Comprender las estrategias básicas de análisis del lenguaje y profundizar en su aplicación en aplicaciones concretas de tratamiento del lenguaje humano.25.0 %

Tipos de docencia

TipoHoras presencialesHoras no presencialesHoras totales
Magistral1522.537.5
P. Ordenador304575

Actividades formativas

DenominaciónHorasPorcentaje de presencialidad
Clases teóricas37.540 %
Prácticas con ordenador, laboratorio, salidas de campo, visitas externas75.040 %

Sistemas de evaluación

DenominaciónPonderación mínimaPonderación máxima
Ensayo, trabajo individual y/o en grupo50.0 % 50.0 %
Trabajos Prácticos50.0 % 50.0 %

Resultados del aprendizaje de la asignatura

Understand the foundations of logical formalisms of semantic and pragmatic representation.

Ability to represent semantic and pragmatic knowledge of language.

Ability to work with logical programming formalities.

Ability to implement specific tasks that require semantic and pragmatic processing of language.

Convocatoria ordinaria: orientaciones y renuncia

The evaluation will consist of 3 tasks (30%, 30% and 40%) proposed during the module. Part of the class time will be dedicated to carry out such tasks, which can be elaborated outside class time.

Convocatoria extraordinaria: orientaciones y renuncia

Students will be able to resubmit the tasks assigned during the module.

Temario

1. Introduction to semantics and computational pragmatics.

2. Introduction to logical formalisms and logic programming.

3. Computational Semantics.

4. Computational Pragmatics and discourse.

Bibliografía

Bibliografía básica

Patrick Blackburn & Johan Bos. Representation and Inference for Natural Language: A First Course in Computational Semantics. Center

for the Study of Language and Information. 2005

Horn, L., & Ward, G. (Eds.). The handbook of pragmatics. Wiley-Blackwell. Chapter 26. Pragmatics and Computational Linguistics. Daniel Jurafsky. 2006.

http://www.let.rug.nl/bos/comsem/book1.html <br /><br />http://www.let.rug.nl/bos/comsem/book2.html <br /><br />http://www.learnprolognow.org/

Contenido de XSL

No ha sido posible cargar el contenido, inténtelo más tarde. En caso de que el problema persista contacte con el CAU (Tlf: 946014400 / Email: cau@ehu.eus / Web: https://lagun.ehu.eus).